Brev:
Uro om natten - 1 mdr.
15. oktober 2008
Alder:
1 mdr.
Uro om natten - 1 mdr.
Hej Helen.
Jeg har Mads som er fra den 27/8 2008. Han er umiddelbart et nemt barn. Græder ikke og virker til generelt at være tilfreds og glad.
Mit problem er min egen nattesøvn... Han holder mig vågen i 2-3 timer om natten og det er utrolig hårdt, når han ammes ca. hver 3. time. Han virker utilfreds, "siger som et får", kan ikke falde til ro og lader til at have luft eller ondt i maven. Han kniber sammen om maven eller kaster hovedet bagud og bliver helt stiv i kroppen, samtidig med at han siger som et "får" og bliver rød i hovedet eller laver grimasser, som utrykker irritation/smerte.
Jeg har derfor siddet oppe med ham de sidste nætter, hvor han efter nogle timer er faldet til ro siddende op af mig. Hvis jeg så har lagt ham i vuggen/sengen, har jeg kunne starte forfra. Jeg har prøvet at lade han ligge i op til 30 minutter uden han er faldet i søvn. Han græder ikke, men lyder meget utilfreds. Jeg har det dårligt med at han "brokker" sig sådan og kan ikke tolke hvad han vil. Synes ellers jeg har fået lidt styr på hans signaler. Han siger bl.a. til, hvis han har tisset igennem eller har afførring i bleen.
Jeg har på fornemmelsen at det skyldes at han har ondt/luft i maven, men det er kun sent om aftenen og natten...? Min omgangskreds siger at det jo kan være noget jeg spiser og en veninde snakkede om at han måske havde svært ved at klare mælken om aftenen, da produktionen jo stiger når man slapper af - altså om aftenen/natten. Nu håber jeg at du kan give mig et hint om hvorfor og hvad jeg eventuelt kan gøre...
Jeg har snakket med egen sundhedsplejerske om kosten og droppet friskpresset appelsin om morgenen samt citrusfrugter. Så jeg spiser Rugfras eller havregryn med skummetmælk og drikker et glas friskpresset æblejuice. Til frokost spiser jeg 2 hele skiver rugbrød med smør og kødpålæg, oftes kartoffelpølse m/mayo og ristet løg og rullepølse eller en ostemad. Til aftensmad har vi oftes fået kartofler og svinekød (mørbrad, snitzler og steget flæsk), men også knorrs lasagne og i aftes en hurtig kødsovs fra Dolmio. Som udgangspunkt er råvarene økologiske, men selvfølge ikke altid.
Om aftenen spiser jeg to stykker groft knækbrød med skiveost, hvis jeg er sulten og måske et par stykker lakridskonfekt (maks. 5, som er en aftale med mig selv). I løbet af dagen kan jeg finde på at spise 20-50 gram mørk 70% chokolade, hvilket egen sundhedsplejerske ikke så som et problem. Jeg har prøvet at lade det være, men det ændre ikke på Mads. Jeg spiser også frugt - helst en banan eller nogle vindruer, men det kan også blive til et æble. Ligeledes kan jeg også finde på at spise et par grove kiks, men det er ikke hver dag.
Jeg er ikke god til at drikke rent vand, så det bliver mest til saft. (Rynkebys økologiske rød blandet saft).
Jeg drikker ikke kaffe, the og alkohol og kun sjældent sodavand og ryger ikke.
Mads har afførring flere gange om dagen og 8-10 bleer med tis. Afførringen er i bleen "tørre" karrygule små klumper, men hvis han gør stort, mens han bliver puslet, er der selvfølge tynd væske med. Der har været nogle bleer med grøn afførring, men kunne læse mig til at det kunne skyldes at jeg har spist bananer og det formoder jeg er helt ufarligt...?
Det virker dog som om han skal kæmpe for at gøre stort eller bare slå en prut, om aftenen og natten, hvilket undre mig lidt, set i forhold til at afførringen er "tynd"? Og oftes er der ingen eller kun lidt afførring om natten.
Vi forsøger at han sover fra 19 til 7 og 9 til 10, 12-14 og 16-17, med forbehold for at han kan have brug for mere eller mindre søvn, men det fungere hele døgnet, dog ikke fra kl. 3 til vi skal op.
Ser frem til dit svar, da jeg er ked af situationen og har ondt af den lille mand som lader til at være generet af noget i maven.
Med venlig hilsen
Linda