Svar: Vil ikke drikke mælk - pige på 5 mdr.
15. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Kære bekymrede mor
Jeg kan godt forstå at du bliver bekymret, hvis din datter kun drikker 300-400ml mme dagligt - det er bestemt også i underkanten og jeg synes som minimum hun bør drikke 500ml. Det er stadig langt under et udregnet behov, men det er dog nok til at sikre hende en vis mængde vitaminer, mineraler osv ...
Jeg synes også du skal bruge mme i maden du laver, så du på den måde energiberiger lidt og få lidt ekstra i din datter og så synes jeg du skal bibeholde grød 2 gange dagligt, så der fortsat er plads til mælk i maven og så hun ikke afviser mælken yderligere.
Det sker nogle gange at børn der får flaske bliver trætte af det. Mælken smager dem bare ikke og de gider det ikke rigtig ... Det kan derfor nogle gange hjælpe at skifte modermælkserstatning, forsøge med et andet produkt, for at se om en ændret smag kan gøre dem mere interesseret.
Det er også sådan at til børn der drikker meget lidt, vil det være en god idé at bibeholde modermælkserstatning type 1 fremfor type 2, som ofte mætter mere. Der er jo ingen grund til at give barnet en erstatning som mætter så meget at indtaget sættes yderligere ned.
Derudover kan man nogle gange med held forsøge med lidt sukker, som du også har prøvet med. Man kan også forsøge med en større flaskesut, flere huller - f.eks. tilbyde almindelig modermælkserstatning type 1 af en sut beregnet til vælling. Det kan gøre at mælken flyder lidt hurtigere ud og barnet derved kommer til at drikke mere.
Det kan også nogle gange hjælpe at lade barnet få flaske, når de ikke ligge i favn, det vil sige prøve at tilbyde flasken i barnevognen, i barnets seng, eller hvor man f.eks. lægger sig ved siden af barnet i egen seng. Det at komme ud af favn, kan nogle gange få barnet til at spise mere ...
Det er også rigtig vigtigt at barnets mave fungerer. Et meget lille indtag af mælk kan være tegn på forstoppelse og derfor skal man være opmærksom på at barnet kan have behov for laktulose eller lignende til at holde maven igang, netop for at spise mere - det er naturligvis en balance, for kommer der ikke særlig meget ind, så kommer der jo ofte heller ikke særlig meget ud ...
Og så må du holde fast i at din datter vokser som hun skal og tilsyneladende ifølge lægen faktisk trives med det meget lille indtag af mælk som hun har. Du må tilbyde hende vand af kop til måltiderne, så du er sikker på at hun får ekstra væske på den måde og så synes jeg, at hvis hun dagligt kommer under 500ml mme i indtag, så skal du tale med lægen igen.
Jeg håber du kan bruge mine idéer lidt videre frem, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske