Svar: Hun sover dårligt ....
15. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Line
Det lyder som om at det kunne være en rigtig god idé med lidt mere fast rytme på dagen og jeg tænker at I takt med at Liv begynder at få lidt skemad, så vil det hjælpe jer til lidt mere faste tider, lidt mere struktur ...
Når jeg ser din plan for dagen, så er det umiddelbart sidst på dagen I har problemer og jeg tænker her, at det handler om at Liv mangler en lur. Hun sover i følge din plan kun to gange dagligt - en formiddagslur og en eftermiddagslur, men med den alder hun har, vil det ofte være bedst med 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddagslur. Nogle gange ligge den sidste lur tidlig aften og det betyder så at barnet går lidt sent i seng - tilgengælde har man så mulighed for at få en lidt mere sammenhængende nattesøvn ...
Jeg kan ikke helt ud af din plan se om Liv er ved at være parat til lidt skemad, det kan sagtens være for tidligt men nu tager jeg det med som en mulighed i planen jeg sender dig. Jeg kan heller ikke umiddelbart se om du både amme og giver flaske, så derfor skriver jeg begge dele i planen.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Amning/flaske
Formiddag 9-9.30: Amning/flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Forsøge med 4-5 tsk grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos, vand af kop. Meget lidt, det er kun smagsprøver - se hvad hun siger til det.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16.30-17: Ammes/flaske
Sover sin tredie lur, som ofte er den korteste lur
Aften 20: Flaske med vælling og puttes til natten. Tidspunktet for putning afhænger naturligvis af, hvor sent hun er stået op fra sin tredie lur.
Sen aften/tidlig nat 23-01: Flaske efter behov
Du skal regne med at hun har behov for ca 15 timers søvn i døgnet, det vil sige, at hvis hun sover ca 10 timer om natten afbrudt af mælkeindtag, så vil hun skulle sove ca 5 timer i løbet af dagen fordelt på 3 lure.
Jeg håber at ovenstående plan hjælper dig videre og giver lidt overblik over hvordan. En fast plan for dagen vil naturligt spille ind på hendes søvn og søvnrytme om natten, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske