Svar: Søvnproblemer - 3 mdr.
15. oktober 2008
Alder:
3 mdr.
Kære trætte mor
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din dreng i 3-4 måneders alderen, han udvikler sig både fysisk og mentalt, han følger meget mere bevidst med i verden, hvad der sker omkring ham, han griner højt, kluk-ler, bruger sig selv mere, rækker ud efter ting, putter hænderne i munden, begynder at trille osv. osv.
Det betyder også at børn i denne alder, kan have lidt tendens til ikke at spise helt nok i løbet af dagen, de bliver let forstyrret, har lidt svært ved at koncentrere sig og slipper måske brystet før de egentlig har fået helt nok. Samtidig ændrer deres søvn sig, fra at have haft en fin rytme, hvor de kunne sove lidt længere lure, så begynder de pludselig at powernappe lidt mere og sover således mere kortvarigt end man ellers i en periode har oplevet. Og så er de også så store, at de begynder at have behov for lidt mere mad, mælkeproduktionen skal sættes lidt op.
I første omgang vil det derfor være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at få din dreng til at spise hyppigere og gerne fra begge bryster i løbet af dagen. Du skal være sikker på at han bliver fyldt rigtig godt op og ikke lader sig forstyrrer for meget. Det kan være en rigtig god idé, at du i en periode, forsøger at amme som du gjorde i starten, fra begge sider. Det vil sige at du starter med at amme fra den ene side, lader ham spise godt og effektivt der, lader ham bøvse, skifter ham, leger lidt osv. og så tilbyder du modsatte bryst inden han så atter puttes til lur. På den måde får du stimuleret begge bryster imellem hver søvnperiode, du sikrer ham lidt ekstra mælk og kan dermed også påvirke ham til at sove lidt mere sammenhængende om dagen og samtidig behøver han så ikke melde sig om natten for at søge det ekstra behov.
Hvis det ikke er nok for ham, hvis han ikke bliver mæt nok af dit forsøg på at øge mælkemængden ved at lægge ham hyppigere til og følge ovenstående, så kan det være en god idé at introducere en flaske inden sengetid om aftenen. Det synes mange kvinder er rart, så kan far også komme lidt på banen og mor får lidt pause, der kommer lidt ro på. Her kan du give modermælkserstatning eller vælling, når din dreng er 4 måneder.
Hvis du fint kan mætte ham og få ro på igen ved at lægge hyppigere til osv. som beskrevet, så behøver du ikke introducere ham for en flaske. Så kan du i stedet amme ham indtil han atter begynder at vise behov for mere og anden mad, og så kan du starte direkte med skemaden. Hvis barnet trives rigtig godt på modermælk og du har masser af mælk, så er der ingen grund til at introducere flaske med mme eller vælling, - det kan springes over uden problemer.
- modsat, hvis du på sigt gerne vil have din dreng skal tage en flaske, hvis du f.eks. ønsker at han skal kunne passes med en flaske, når han bliver et halvt år, så skal du ikke være for sen til at introducere den. Ellers vil han vælge den ægte vare :o)
Almindelig modermælkserstatning vil normalt mætte lidt mere end modermælk. Efter 4 måneders alderen kan man tilbyde modermælkserstatning type 2 eller vælling - begge dele er det, der hedder tilskudsblandinger og det betyder at barnet ikke kan leve af det alene, men at det gives som tilskud til f.eks. brystmælk. Ofte vil barnet få en flaske inden sengetid, fordi det er der de fleste forældre ønsker at barnet skal mættes lidt mere og dermed forhåbentlig sove lidt længere.
Fordelen ved at give en flaske kan være at barnet spiser en stor mængde og derfor bliver mere mæt. De fleste børn vil drikke 150-200 ml af flasken og fylder godt i maven. Men som sagt er det ikke noget man skal - du må også gerne amme.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske