Svar: Maden fungerer ikke
15. oktober 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Camilla
Din dreng har en alder nu, hvor han har behov for mere mad med bid i, mad som skal tygges, mad som tager udgangspunkt i den mad I andre spiser, det han kan se, lugte og fornemme I får. Han protest mod skemad, kan derfor sagtens hænge sammen med at han nu har brug for mere rigtig mad, mad som han kan spise selv ...
Derudover vil det være rigtigt hensigtsmæssigt at du forsøger at tilbyde ham flasker med mælk, hvor indtaget ikke påvirker hans indtag af mad. Det vil sige, at du nu kan forsøge at tilbyde mælk tidlig morgen, aften og sen aften og således springe flaskerne om dagen helt over.
En plan for dagen ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme. vågner han først kl. 7, så skal du ikke starte dagen med flaske, men skal i stedet starte dagen med havregrød og så kan han få en flaske inden formiddagsluren i stedet.
Morgen 7.30: Havregrød lavet med mme, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur. Kun flaske, hvis han er startet dagen med morgengrød.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med smørbart pålæg, - makrel, sildepostej, rognguf, tun og lignende. Tilbehør af aftensmaden, det kan være små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer, ris med lidt sovs og ligende. Dertil gerne supplement med grøntsagsmos, så I er sikre på at han får, hvad han har behov for. Vand af kop.
Puttes til middagslur umiddelbart uden at få flaske
Eftermiddag 16: Hvis hans døgn-mælkeindtag er meget lille, så kan du godt tilbyde flaske her og det kan være at foretrække fremfor et eftermiddagsmåltid, men ellers kan han i stedet få en portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden og lignende.
Aften 18-18.30: Mad som tager udgangspunkt i den mad I spiser, pasta med kødsovs, lasagne, farsbrød, frikadeller, laks, rødspætter, grøntsager - han skal fortsat både have mad der skal tygges og mad i stykker og I skal sidde sammen ved bordet, spise sammen og spise den samme mad. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske som han kan spise mere eller mindre i søvne.
Du skal fokusere på at lidt er bedre end ingenting. Det er ikke store mængder han skal have til hvert måltid. Du skal også holde fokus på variation, mad med bid i, mad som han selv kan sidde med i hånden og så supplerer du op med lidt mos ved siden af.
Hans prikker i skridtet kan godt skyldes at du har skiftet blemærke, det kan dog også være fordi han har lidt svamp, som skal behandles eller almindelig hudirritation på grund af syren fra afføring og urin ... Hvis han har det fortsat, så må du få lægen til at vurdere hvad det handler om - eller du kan evt. spørge sundhedsplejersken, hvis hun har åbent hus eller lignende, hvor du kan køre forbi :o)
Har han svamp er det vigtigt at det bliver behandlet, ellers kan det være årsagen til han manglende lyst til at spise.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske