Svar: Overgangsmad og motorik
14. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med jer
Vi ved alle at vores børn er forskellige, men man ser det først rigtigt, når man får flere børn og oplever deres særheder og forskelle i dagligdagen - hos jer er det tydeligt at alle børn ikke af sig selv siger fra og fornemmer, hvornår de har fået mad nok ...
Det er rigtig godt at I er kommet igang med skemaden, men det er vigtigt at du fortsat holder indtaget på ca 1 dl og ikke bare lader din dreng spise som han vil. For det første kan hans mave tilsyneladende slet ikke kapere og optage al den mad og for det andet, er det vigtigt også at give plads til mælk efterfølgende. Selvom han snart bliver ½ år, så er mælkebehovet fortsat stort.
Det er fint at forsøge med lidt forskellig grød, hvis han ikke er til majsgrød, er det okay. Så er risgrøden fin og du kan også forsøge med hirsegrød og boghvedegrød. Når han bliver 6 måneder kan du variere yderligere og tilbyde ham havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Du må gerne bruge frugtmos som topping, til at varierer smagen med og fordi det også er med til at holde maven lidt igang. Hold evt. lidt igen med banan, som kan virke lidt forstoppende på nogle børn.
Når du begynder med lidt grøntsagsmos, så er kartoffel ofte god som basis. Men nogle børn får kvalme af kartoffelmos og sker det, så kan du sagtens lave mos af andre typer grøntsager. Det kan være gulerod, blomkål, broccoli, squash, ærter og lignende og når han bliver 6 måneder må du bruge alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Når han efter 6 måneders alderen har vænnet sig til grøntsagsmosen, så må du meget gerne begynde at komme lidt kogt kød eller fisk i mosen.
Min tanke er altså at din dreng har forspist sig og at det vil være rigtig godt at du ikke tilbyder ham mere end 3/4-1 dl. grød af mos af gangen, vand af kop og følger efter med mælk. Det er altså bedre at han får 3/4 dl. x 2 dagligt i stedet for 1½ dl. en gang dagligt, ligesom det er bedre at han tilbydes 1 dl. 3 gange dagligt i stedet for 1½ dl. 2 gange dagligt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og sover videre
Formiddag 9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper evt. måske kan den springes over
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Med hensyn til motorik, så vil de fleste børn trille fra mave til ryg i 4 måneders alderen og omkring 6 måneder begynde at trille fra ryg til mave. Det er derfor rigtigt, som din sundhedsplejerske har sagt, at det er vigtigt at han nu begynder at bruge sig selv mere fysisk og at du hjælper ham med det.
Han skal for det første ligge på maven hver dag, flere gange om dagen og du skal gøre det til en vane, at han altid lægges på maven til at begynde med, når han er vågen. Hvis du bruger skråstol eller lignende - så stil den væk. Han skal være på gulvet.
Du må meget gerne trille med ham og tumle med ham, lave bevægelege med ham - jo mere han bevæges jo bedre.
Bevægelege kan være:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene. Du kan synge "Hjulene på bussen".
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje, først til siddende og derefter til stående stilling.
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side.
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
- på maveliggende stilling få ham til at dreje hovedet bagud efter legetøj der føres den vej, for at få overbalance og finde ud af at trille om på siden og videre om på ryggen
En lufttur er med til at styrke balancen, det er spændende og det kilder i maven. Samtidig kræver det også lidt styrke i ryggen og nakken, at kunne "flyve" gennem luften. Det vil derfor være en rigtig god idé at 'svinge' ham lidt.
Det hjælper også børn at gå til babygymnastik, "stimulastik" eller "tumlastik" hedder det og der findes hold man kan melde sig til. Babysvømning kan også være en rigtig god idé.
Hvis du slet ikke synes din dreng bruger sig selv fysisk, så kan du godt drøfte det med sundhedsplejersken igen, men mon ikke det kommer, nu hvor han er frisk, er over sin forkølelse osv. Ingen af os har jo særlig meget lyst til at bruge os selv, hvis vi føler os syge ... :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske