Brev:
Overgangsmad og motorik
14. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Overgangsmad og motorik
Hej Helen
Så kunne vi godt bruge et råd vedr. vores 5 ½ mdr. gamle søn. Vi er begyndt, at give ham lidt grød, men i modsætning til vores datter, synes jeg at det giver lidt udfordringer.
Han vil i og for sig gerne smage om end det har taget noget tid, og her efter 14 dage går det rigtig fint, med at holde det inde i munden. Vi startede med lidt majsgrød lavet på erstatning, men hans fordøjelse brændte helt sammen så efter råd fra vores sundhedsplejerske er det nu risgrød med lidt sveskemos i, og det er meget bedre med fordøjelsen. Sagen er dog, at han kun har fået ganske små portioner, men nu synes jeg, at det virkede som om han var klar til mere. Derfor gav jeg ham i går en større portion (dobbelt op af normalt), og på intet tidspunkt sagde han fra, hvorfor han med velbehag spiste det hele.
Efter nogle timer begyndte han pludselig at kaste op og fortsatte med det en 6-7 gange i løbet af de næste 4 timer. Selv vand kom op, men siden har der intet været og nattens måltider holdt han indenbords. Feber havde han heller ikke, og efter de enkelte opkast fejlede humøret heller ikke noget.
Kan han have forspist sig og er det normalt at de ikke selv siger fra? Vores datter drejede hovedet væk lige fra starten.
Hvordan finder jeg i så fald ud af, hvor meget jeg kan give ham?
Jeg er blevet helt nervøs for at gå i gang med kartoffelmosen, hvis han overspiser og ikke kan regulere det. Hvordan kan vi gribe det an?
En anden ting er motorikken. Han er ganske enkelt ikke kommet i gang med at trille. Vi sørger for at han ligger på maven hver dag, og prøver at hjælpe ham på vej ved at krydse over med benene, når han ligger på ryggen og leger. Ved 4-mdr besøget af vores SP, sagde hun at nu var det på tide, at han begyndte at rulle, og nu går det mig på, at han slet ikke er kommet i gang.
Når han ligger på ryggen cykler han rigtig meget med benene og snakker. Han har haft en periode, hvor han ikke pludrede så meget og har haft en rigtig rodet ’rytme’ (måske pga. forkølelse og almen utilpashed som resten af familien!), men det er lige vendt og vores glade og pludrende dreng er tilbage. Hvornår skal han kunne trille/rulle og hvad kan vi gøre for at få ham i gang? Er det noget jeg bør drøfte med vores egen SP?
På forhånd tak.
Lillemandens mor og far