Svar: Hjælp til vækstkurver
14. oktober 2008
Alder:
15 mdr.
Hej Charlotte
Jeg har lige prøvet at logge på som dig, for at se Carolinas vækstkurver og jeg synes det ser rigtig fint ud.
Det er helt rigtigt at Carolina ligger omkring 85 percentilen og hun er således lidt større end gennemsnittet, men det må man gerne være. Hun følger kurven, vokser som hun skal og så længe hun ligger indenfor kurverne og især forholdet mellem vægt og længde er normalt, så er der absolut ingen problemer.
Børn kan således sagtens ligge på den øverste kurve eller på den nederste uden at det behøver være et problem, så længe deres længde og vægt passer sammen. Problemet opstår, hvis der er tale om et meget højt og meget tyndt barn (undervægtig), eller et meget kort og meget tykt barn (overvægtig) - men så længe barnets vægt og længe passer sammen og det gør Carolina, så gør det ikke spor at hun er lidt større end gennemsnittet. Det er bare sådan hun er.
Med hensyn til BMI, så har du fuldstændig ret i at det ikke bruges særlig meget på de små børn. Jeg har valgt at tage kurverne med på siden, fordi WHO har lavet dem og fordi der bliver mere og mere fokus på overvægt hos børn.
BMI hos børn varierer dog meget med alderen og det er derfor meget svært at sætte faste grænser for overvægt og fedme. Det har bl.a. vist sig gavnligt for børn at være buttede i de første leveår, fordi de opbygger energireserver til at vokse og til at modstå infektioner senere hen ...
Jeg ved at nogle læger er begyndt at bruge BMI udregningen, når børnene kommer til 2 års undersøgelse, fordi man ved netop at beregne BMI i 2 års alderen, som supplement til de øvrige vægt- og længdemål, får en bedre fornemmelse af hvor barnet ligger og om man skal sætte ind for at forebygge overvægt senere.
Jeg håber at ovenstående er svar nok, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske