Svar: Vågner tidligt og vil ikke sove mere
14. oktober 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Der er tre ting som slår mig, når jeg læser dit brev. For det første din datters behov for flaske og det at hun stadig en gang imellem falder til ro og sover videre, hvis I giver hende den. Det kunne godt tyde på at hun ikke er helt parat til at slippe flasken - eller at hun vågner, fordi hun rent faktisk er tørstig eller sulten ...
Det andet som slår mig, er at du skriver at jeres datter nogle gange får lov til at falde i søvn i jeres arme inden I flytter hende over i sengen. Derfor vil hunnaturligt vågne og søge jeres arme, når hun vågner om natten. Det er jo det hun forbinder med at skulle sove, med at finde roen.
Det tredie er at hun sover middagslur forholdsvis sent. Hun puttes først kl. 15 og sover således en time mellem ca 15-16. Når middagsluren ligger så sent, så er der altid en risiko for at den bider af nattesøvnen og det kan således være selve rytmen for dagen, der ødelægger nattesøvnen for jer.
Spørgsmålet er derfor om ikke det kunne hjælpe at tilbyde hende lidt ekstra mad om aftenen inden sengetid, - det kunne være en godnatgrød eller en frugtgrød med mælk. Altså som en ekstra påfyldning efter aftensmaden. Inden sengetid kunne hun så få en kop lun mælk og en godnathistorie.
Netop godnathistorien imens hun ligger i sin seng, så hun får en rutine omkring at skulle falde til ro og sove i sin seng er vigtig i forhold til også at kunne sove videre i sengen, når og hvis hun vågner om natten.
Og så kan I overveje om hun mon er ved at være der, hvor hun kan nøjes med kun en lur dagligt, f.eks. sove middagslur fra 12-14 og således helt springe sin lur om eftermiddagen over. Hvis det er for tidligt for hende, så kunne I måske prøve om hun kan sove middagslur lidt tidligere end hun gør lige nu ...
Jeg håber mine tanker her hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske