Svar: Hvordan får vi vores 2-årige søn til at sove?
2. juni 2003
Alder:
2 år
Kære Annette
Min holdning er at der altid er en grund til at børn græder, og gråd skal man selvfølgelig reagere på. Det betyder ikke at jeres søn ikke må græde, for det må han selvfølgelig godt; men jeg mener, det er vigtigt at være bevidst om, at når han græder, så er det selvfølgelig fordi han føler sig mere tryg ved at I er der.
Derfor synes jeg at løsningen er, som du selv skriver, at forlade ham lidt og komme tilbage. At være hård og bare lade ham græde længe strider mod mine principper.
Jeg synes, det er vigtigt at have et fast ritual,- ren ble, nattøj på, børste tænder, læse f.eks. 2 bøger, putte, sige godnat og så kan du vælge at sidde og holde lidt i hånd eller stryge lidt over håret eller simpelthen gå. I må vurdere, hvad der kan virke bedst for jer. Det er vigtigt, at I er konsekvente. Hvis aftalen er to bøger, så læser I kun to bøger, hvis der er sagt godnat, så skal han sove nu osv. Det tager lidt tid, men efterhånden kommer han til at kende rytmen og ved at sådan foregår det.
Når du går og han græder, så sæt en tid, f.eks. 3 min. (det kan føles som længe) før du går ind til ham igen. Når du så kommer ind, så fortæl ham igen at du er der stadig, nus ham lidt og gentag at nu skal han sove og gå igen. Det skal være venlige, men korte beskeder. På den måde viser du ham, at du er der, at han kan være tryg, men at du mener, at nu skal han sove.
Nogle børn kan bevidst begynde at holde sig vågne for at få forældrenes opmærksomhed og kan også styre deres gråd, for at få forældrene til at blive. I jeres tilfælde vil jeg sige, at max 15 min. er den tid I skal bruge på at putte og få læst de to bøger. En time er for lang tid. I skal være helt enige om, hvordan I gør og gennem jeres adfærd vise jeres søn, at I ikke giver efter. Hvis I er konsekvente vil jeres dreng forhåbentlig lægge sig ned og falde i søvn, når han finder ud af at I ikke kommer styrtende, når han græder.
Held og lykke med projektet.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske