Brev:
Hvordan får vi vores 2-årige søn til at sove?
2. juni 2003
Alder:
2 år
Hvordan får vi vores 2-årige søn til at sove?
Vores yngste søn på 2 år, "kræver" far eller mors tilstedeværelse mens han falder i søvn. Han er glad for at komme i seng, hvor vi hygger med at læse bøger inden han skal sove. Hvis vi forsøger at gå fra hans værelse, skriger/græder han vildt og inderligt indtil vi igen kommer og han er virkelig ked af det.
Problemet ved dette fænomen er, at vi som forældre på denne måde mister vores samvær, da den der putter også tit selv falder i søvn, og puttefasen i det hele taget let kan tage en time.
Han har altid været svær at få til at sove, hvorfor vi nu er i denne situation. Vi føler os fastlåst i situationen, som er belastende for vores parforhold. Hvordan ændrer vi soveritualet? Er løsningen, at forlade ham lidt og komme tilbage igen og så gå igen lidt? Skal man være hård og lade ham græde længe eller?
Han vågner ca. 1 gang om natten hver anden nat, og falder her heller ikke til ro før jeg har puttet mig hos ham. Her sover han dog igen i løbet af et par minutter.
Venlig hilsen
Annette