Svar: Vågner midt om natten og er stadig træt
7. oktober 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Anne
Der kan være flere ting, som gør sig gældende hos jer og derfor vil jeg dele lidt af mine tanker og så må I selv prøve at vurdere om det er det ene eller det andet ... :o)
Ud af planen for dagen, som du har sendt, så fremgår det at jeres dreng nu kun får en flaske mme dagligt - 180ml inden han skal sove. Det vil i forhold til hans alder og behov for mælk og væske være hensigtsmæssigt at tilbyde ham to flasker i døgnet - ikke at han skal have flaske kl. 03, men du kunne måske tilbyde ham en flaske sen aften inden du selv går i seng og det kunne være en måde at rykke hans opvågning på ... Altså både en flaske kl. 19-19.30 i forbindelse med sengelægning og så endnu en flaske kl. 23-24, hvorefter han så forhåbentligt kan sove til næste morgen tidlig. Det er vigtigt at han tilbydes 400ml mme dagligt indtil 12 måneders alderen, på den måde sikres hans jernbehov.
Det indre ur og det faktum at han er vant til at få flaske kl. 04 spiller naturligvis også ind - nu hvor I er flyttet til USA så har du sikkert selv mærket hvor meget det indre ur betyder. Det tager tid at komme ind i en ny rytme med mad, søvn osv. Især tit for børn fordi de ikke som os, kan sige til sig selv at nu skal de spise morgenmad, for nu er det morgen, selvom de ikke føler sult ...
Hans alder spiller også ind. Det at sætte sig op, mere eller mindre halvsovende hører alderen til, mange børn lægger sig også op i kravlestilling og ligger og banker hovedet ind i sengegavlen osv. Det handler om at han motorisk øver sig rigtig meget - også om natten i søvne og at han derfor har brug for hjælp til at finde fysisk ro. Hjælp til at blive lagt ned igen, få dynen over sig, finde en god stilling at sove videre i.
Derudover kan hans søvnrytme om dagen også påvirke søvnen om natten. Du fortæller at han sover 2 lure i løbet af dagen - to formiddagslure og en powernap ved 15.30 tiden ... det kunne her godt hjælpe på det indre ur og give en lidt mere længerevarende søvn, hvis han kun sove to lure dagligt og ikke sov efter kl. 15 om eftermiddagen ... Den søvn som ligger efter kl 15 vil ofte 'æde' af nattesøvnen.
Og tilsidst hænger sygdom, forkølelse, øreproblemer, hoste osv. også med til afbrudt nattesøvn og dårlige søvnvaner. Hvis jeres dreng har været vant til afbrudt søvn på grund af smerter eller hoste, så tager det tid at komme ind i en god søvnrytme igen ...
Lidt tanker herfra, håber det kan hjælpe jer lidt videre til årsagen på jeres problem og hvad I evt. kan forsøge at ændre, for at få lidt længere nattesøvn. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske