Svar: Hvordan ser en mad- og søvnplan ud?
6. oktober 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
En plan for dagen til et 8 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Amning eller flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, lidt frugtmos eller meget gerne frisk frugt i hånden. Vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover en lille times tid
Frokost 11.30-12: Små rugbrødshapsere med forskelligt pålæg - gerne fiskepålæg: makrel, sildepostej, rognguf, tun mv. Suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk (rester fra aftensmaden eller mos fra glas). Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30, sover måske 1½ time, måske 2 timer.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, eller lidt flerkornsgrød med frugtmos, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Boller i karry, pasta med kødsovs, lasagne, farsbrød, frikadeller, laks, rødspættefileter, torsk. Grøntsagsmos med kød eller fisk eller det kan være kartofler moset med lidt sovs hvor små stykker frikadelle så gives ved siden af. Vand af kop.
Puttes til natten 19.30 med amning eller flaske
Sen aften 23-24: Amning eller flaske
Det vil normalt være passende med 3 amninger/flasker dagligt - svarende til ca 600ml mælk. Som du kan se af planen har jeg lagt de 3 mælkemåltider tidlig morgen, aften og sen aften. Nogle vælger at springe tidlig morgen over og i stedet tilbyde en flaske inden formiddagslur - det er også en mulighed. Det er bare vigtigt at barnet efter mælkeindtag fortsat er i stand til at spise sufficient kost og at mælken ikke fylder så meget, at barnet ikke spiser nok bagefter ...
Håber denne plan giver lidt overblik, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske