Svar: Putteproblemer - 11 mdr.
6. oktober 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Sofie
Du har ret i at der sker meget i jeres tilværelse lige nu og det lyder umiddelbart som om at der den næste månedstid eller to fortsat vil være nogle ændringer, som jeres dreng skal indstille sig på. Derfor er jeg enig med dig i at det kan være fornuftigt at stadig sidder med ham, når han skal sove, fordi han lige nu har behøv for den tryghed og det er sådan han har lært at sove på.
Det ændrer dog ikke ved at det på sigt vil være rigtig godt, hvis han kunne lære at falde i søvn i sin seng fordi det er der I ønsker han skal sove fremover. Og han skulle gerne kunne lære at sove der med jer ved siden af sig, så han trygt og roligt overgiver sig til søvnen uden at være i favn.
I fortæller at der generelt er problemer med at putte ham både om eftermiddagen og om aftenen og jeg tænker at I skal ændre lidt på de tidspunkter hvor han sover. I skriver at han først sover eftermiddagslur efter kl. 14 og at det ofte tager en time eller mere for ham at falde i søvn. Samtidig fortæller I at I putter ham kl. 19-19.30 og jeg tænker at han naturligt ikke kan sove så tidligt, hvis middagsluren har ligget sent ...
I forhold til hans alder og det I beskriver så tænker jeg om han mon er ved at være parat til kun at sove en lur dagligt? Kunne det tænkes at I skulle arbejde på at han f.eks. sove en middagslur fra kl. 12-14 i sin barnevogn og så ikke sov mere den dag til han om aftenen blev puttet kl. 19-19.30?
Det er i hvert fald en mulighed.
Hvis I vælger at bibeholde to lure dagligt, så han både skal sove formiddagslur og middagslur, så må I putte ham senere om aftenen - det kan sagtens tænkes at han ikke er parat til at sove før en time senere - altså først skal puttes kl. 20-20.30 og det er netop vigtigt at han føler sig træt, når han skal sove. Ingen kan sove på kommando, ingen kan sove, hvis de ikke føler sig trætte nok ...
Håber mine tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske