Brev:
Putteproblemer - 11 mdr.
6. oktober 2008
Alder:
11 mdr.
Putteproblemer - 11 mdr.
Hej Helen
Så har putteproblemerne sneget sig ind i vores lille familie og vi håber du kan give et godt råd.
Vi har rigtig længe kunnet putte vores dreng på omkring et kvarter ved at sidde med ham i favnen med en dyne og synge en lille sang eller bare være stille.
Det gik hen og blev sådan fordi det har været en nem måde at putte ham på og har givet både mig og min mand en aften sammen og sønikke sin nattesøvn. Og så har det virket som om han behøvede den nærhed især efter jeg holdt op med at amme da han var 9 mdr.
Vi putter ham mellem 19-19:30 og her er han rigtig træt. Han sover stadig to lure om dagen.
Han vågner ml 6:30-7 og sover middagslur kl. 9 – 10:20 (nærmest på minuttet). Hans eftermiddagslur er på 45 min – 1 time fra kl ca 14.
Vi har tidligere prøvet at putte ham i hans egen seng. Da han var omkring 6 mdr gik det ok i et stykke tid, men på et tidspunkt gik vi over til førnævnte metode da det var den bedste og nemmeste måde at få ham til at falde på ro på. Han vågner ikke og er ked af det når vi først har lagt ham over i sin seng sovende. Det gør han stadig ikke.
NÅ, men han NÆGTER simpelthen at sove nu. Det er en KAMP. Han er vildt urolig, klynkende og nogengange rasende. Jeg er lige begyndt på arbejde og det er hans far der går hjemme på barsel med ham. Efter to dage på arbejde rejste jeg i arbejdsøjemed fra ham i 3½ dag. I den uge fik han samtidig mellemørebetændelse.
Problemet er kommet snigende men er helt sikkert eskaleret efter min jobstart. Kan det være en protest mod at der bliver lavet om på det hele? Nogen gange nægter han også at sove middagslur så hans far kæmper en brav kamp for at få ham til at sove – med mindre det er i klapvognen. Der falder han bare om uden at sige et ord.
Lige nu tager det mellem 1½-2 timer at få ham til at sove og det sker under højlydte protester. Han bliver simpelthen så gal. Det har stået på i to uger.
Vi har længe talt om at NU skal han også lære at falde i søvn i sin egen seng, men så kommer der hele tiden noget i vejen. Lige nu tænker jeg at han måske IKKE har brug for at vi ændrer mere i hans hverdag. Om 4 uger skal han passes sammen med et andet barn af en person han skal lære at kende så der sker ret meget.
Hvad foreslår du vi skal gøre? Er det en fase (et tigerspring?) eller skal vi tage kampen og gå i gang med puttetræning i egen seng? Her skal det lige siges at han har en fest – står og hujer ved tremmerne men det ender som regel med at han bliver meget ked af det – også selvom vi er i værelset ligesom nu. Men så har han trods alt haft det sjovt i 1 times tid. Det virker bare heller ikke helt holdbart.
Gode råd savnes.
Sofie