Svar: Skærer tænder - 10 mdr.
6. oktober 2008
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det er helt normalt at børn i den periode, hvor flere tænder kommer frem, skærer tænder. Ofte gør de det både når de sover og når de er vågne. Det kan være uudholdeligt for de som skal høre på det, men barnet generer det ikke.
For de fleste børn vil de gå over af sig selv og bare være en dårlig vane, de har fået i en periode. Det er dog rigtig godt, at du forsøger at aflede din datter ved at give hende sutten eller et stykke agurk, lidt frugt eller andet at bide i, evt. en tandbørste, når hun begynder at skære tænder. Lidt at drikke kan også nogle gange få hende væk fra det ...
Hvis du har indtryk af at det fortsætter gennem længere tid, så der er risiko for at hun slider unødigt på tænderne, så skal du naturligvis drøfte det med børnetandplejen, men som sagt er det ofte en periode, lige der hvor flere tænder bryder frem. Det er for din datter en ny fornemmelse og en ny lyd hun kan lave og derfor lidt sjovt.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske