Svar: Den første grød - 3 mdr.
6. oktober 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Maria
Det er dejligt at din dreng er glad for skemaden og flot at han mestrer teknikken, men jeg synes han er for lille. Jeg synes ikke du skal give ham grød og mos, når han ikke er mere end 3½ måned gammel - det vil være langt bedre for hans fordøjelse at få en flaske modermælkserstatning som supplement til amningen, hvis du gerne vil give ham lidt ekstra og oplever at han ikke får mælk nok hos dig ...
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
De mørke tråde du ser i hans afføring skyldes sandsynligvis bananen. Netop banan kan ændre udseende på afføringen meget og kan på nogle børn virke direkte forstoppende. Derudover er frisk frugt meget hårdt for mave- og tarmsystem og det anbefales at børn er 6 måneder inden de tilbydes frisk frugt. Derimod kan kogt pæremos være godt at starte med.
Man kan godt købe bananmos på glas, men det er behandlet på en anden måde og tåles derfor lidt bedre end hvis man tager en frisk banan og moser den ...
Mit råd til dig er derfor at du stopper med skemaden og venter med den til din dreng er blevet lidt ældre og så i stedet tilbyder lidt ekstra mælk (mme) på flaske, fordi det vil kunne aflaste dig lidt og samtidig være noget hans tarmsystem bedre kan kapere. Jeg vil anbefale dig at vælge en almindelig modermælkserstatning type 1, som er et fuldgyldigt produkt. Det kan sagtens mætter lidt mere end din mælk. Han skal også være fire måneder inden han f.eks. kan starte med lidt vælling.
Med hensyn til storebror og sut, så er ikke noget at sige til at han savner sin sut - har han fået et alternativ? Det er jo sin sag at skulle undvære sutten, når man skal sove, hvis man ikke får noget andet i stedet ... Et alternativ kunne være en godnathistorie, blive nusset på fødderne eller lignende. I skal naturligvis ikke sige til ham at han får dette i stedet for sutten, men aflede ham ved at tilbyde noget andet og noget bedre, få han til at slappe af og på den måde få indført et nyt ritual når han skal sove.
Hvis han vil have en sut kan han vel bare tage lillebrors eller? I skal derfor også overveje hvad det egentlig er han vil ... Han er fire år og kan godt give udtryk for sine ønsker og behov på en anden måde end ved at bede om sin sut, prøv derfor at tale lidt med ham om, hvordan han har det. Hvad det er der gør ham ked af det og se om I kan trænge lidt ind på hans tanker og følelser fremfor at han automatisk trøster sig med en sut ... Håber du kan følge hvad jeg mener ...
Fortsat held og lykke med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske