Svar: Overgang fra bryst og mm til flaske og grød - 4 mdr.
6. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Trine
I første omgang vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at amme din datter fra begge bryster, således at hun mellem hver søvnperiode, bliver ammet fra begge sider. Det vil sige at du starter med at amme hende fra den ene side, sørger for at holde hende rigtig godt igang der, så hun spiser godt. Får bøvset af, bliver skiftet osv. og så ammer du hende fra modsatte bryst inden hun igen skal sove. Næste gange du ammer, så starter du der, hvor hun sluttede sidst, lader hende spise rigtig godt og effektivt der, skifter hende osv. inden du så tilbyder modsatte (første) bryst igen ...
På denne måde sikrer du at din datter bliver fyldt rigtig godt op i løbet af dagen og du får stimuleret dine bryster lidt ekstra og derved øget din mælkemængde lidt. Ofte vil du inden for ca 2 døgn kunne fornemme en forskel, at der er kommet mere mælk og der igen kommer lidt ro på.
Hvis dette ikke er tilstrækkeligt og din datter begynder at vågne hyppigt om natten og samtidig virker søgende og interesseret i den mad I spiser, så kan det godt være tegn på at du skal begynde med lidt anden mad. Det er dog samtidig vigtigt at hun motorisk også er parat - hun skal være i stand til at holde hovedet selv, dreje hovedet bevidst efter skeen og åbne munden, når du f.eks. nærmer dig med skeen med d-dråber.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Da din datter aldrig har fået flaske behøver du ikke introducere hende for dette. Modsat, hvis du med dig selv ved at du meget gerne vil have at hun skal tage imod en flaske, hvis hun f.eks. skal passes inden hun bliver et år, så kan det være en rigtig god idé at introducere hende for en sådan nu. Ellers risikerer du at hun fravælger den og kun vil have bryst. Vælger du at tilbyde flaske, kan du give hende almindelig modermælkserstatning eller vælling til f.eks. natten.
Hvis du med dig selv ved at du gerne vil amme hende så meget som muligt, så længe som muligt, så behøver du ikke introducere hende for hverken modermælkserstatning eller vælling - det kan sagtens springes helt over og du kan i stedet starte stille og roligt med lidt skemad.
Jeg anbefaler normalt at man starter med en lille smule grød i løbet af dagen, f.eks. til frokost og det er en god idé at starte med risgrød, majsgrød eller hirsegrød - evt. med lidt frugtmos som topping i takt med at I kommer igang og der skal lidt smagsvariation til. Det er meget lidt hun skal have i begyndelsen - ikke mere end 4-5 tsk fulde og derefter skal hun ammes som hun plejer.
I takt med at hun lærer teknikken og det går godt, maven fungerer osv. så øger du hende stille og roligt i mængde. Når hun begynder at kunne spise 3/4 dl. grød eller lidt mere, så vil det være rigtig fint at tilbyde hende skemad to gange dagligt. Det er altså bedre at tilbyde 3/4 dl skemad 2 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt. Og når du så begynder med 2. skemåltid, så vil det ofte være passende med lidt grøntsagsmos og måltidet ligger så om aftenen, hvorfor mosen kan tage udgangspunkt i de grøntsager I andre spiser - kartoffel, gulerod, blomkål og broccoli som er gode at starte med. Det vil sige at hun fortsat får lidt grød til frokost og så får grøntsagsmos til aften. Sammen med skemaden tilbydes hun også lidt vand af kop og ammes derudover fuldstændig som hun plejer.
Jeg håber ovenstående giver lidt idé om hvordan man kommer videre fra bryst til enten skemad eller flaske og at du har fået lidt idé om, hvad der passer bedst til jer at starte med :o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske