Svar: Uro om natten - 4 mdr.
6. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Trine
Der sker rigtig meget med din datter i øjeblikket og det er helt normalt at børn i 4 måneders alderen ændrer lidt søvnvaner og sover mere uroligt.
Hun er nu mere og mere bevidst om verden omkring sig, hun skelner tydeligt imellem om hun er i favn hos dig eller hos en hun ikke kender, hun skelner mellem om hun er ude eller i byen og hun suger til sig af indtryk. Samtidig bruger hun også sig selv mere fysisk lige nu, hun triller fra mave til ryg, tager bevidst ud efter legetøj, putter det i munden osv.
Det betyder at hun også drømmer mere, alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme og derfor er det helt naturligt at børn i denne alder småklynker i søvne, smasker, og ligger meget uroligt. Den måde du beskriver din datter på og hendes fysiske uro kan altså meget vel hænge sammen med drømmeaktivitet og det er også derfor du oplever at det kommer i intervaller hele natten igennem og at hun virker halvt sovende... :o)
Det er også sådan at børn i denne alder ofte har så meget fokus på verden, at de ikke helt kan koncentrere sig når de skal spise og derfor slipper brystet lidt hurtigere end de ellers har gjort - de lader sig lettere forstyrre. Det betyder at de naturligt er nødt til at indhente deres behov om natten og derfor også søger brystet lidt hyppigere.
Det kan være en rigtig god idé at du forsøger at amme hende ekstra meget i løbet af dagen og forsøge at amme fra begge bryster, - lidt ligesom du måske gjorde i starten, så du er sikker på at hun bliver fyldt rigtig godt op hele dagen igennem. Det vil således være en rigtig god idé at du ammer hende fra det ene bryst, sørger for at hun spiser rigtig godt der, skifter hende så hun atter vågner lidt op til dåd og så ammer hende fra modsatte bryst inden hun så skal sove. Når hun så puttes, kan hun blive puttet med sin sut, sutteklud eller hvad du nu bruger.
Det er rigtig dejligt for hende at ligge i voksiposen, den kender hun og føler sig tryg ved, den er en del af hendes putteritual. Den hjælper hende samtidig med at holde lidt sammen på sig selv rent fysisk, så hun ikke ligger og flagrer med arme, sparker med benene osv. men i stedet tæt pakket hjælpes videre i søvnen. Derfor kan det være udmærket også i denne periode at forsøge om hun i den kan sove bedre om natten.
Hvis man vælger at bruge voksiposen indendøre, så er det en rigtig god idé at medtænke at hun ikke må blive overophedet - hun skal ikke have for meget tøj på og rummet I sover i må ikke være for varmt. Men det kan være en rigtig god idé at forsøge at putte hende i den, for at se om det kan give hende lidt mere fysisk ro.
Jeg synes umiddelbart at hun er lidt for lille til at sove på eget værelse og det er fint at hun stadig sover hos jer.
Planen for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud, prøv dog mine råd omkring amning i løbet af dagen, så du til hvert ammemåltid får noget ekstra i hende og se om ikke det vil give en ændring.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske