Brev:
Uro om natten - 4 mdr.
6. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Uro om natten - 4 mdr.
Kære Helen,
Nu har jeg igennem de sidste par måneder søgt råd og vejledning flere steder - bl.a. min sp., men uden rigtig at få noget hjælp.
Min datter er nu godt 4 måneder og trives og smiler stort set altid og er godt tilpas. Hun får brystmælk og ikke andet.
Hendes døgnrytme ser nogenlunde sådan her ud:
Vågner ca. kl. 6, hvor hun bliver ammet.
Bliver ammet omkring kl. 8
Sover formiddagslur 8-10
Ammet igen ca. kl. 11
Sover en lur på ca. 1 time kl. 13/14
Ammet igen kl. 14
Sover en lur på 1/2 -1 time omkring kl. 17
Ammet igen ca. 16/17
Ammet igen ca. 18/19 og lige inden sengetid ca. 19.30/20
Sover indtil ca. 2, hvor hun bliver ammet og sover til ca. 6.
Om dagen putter jeg hende ude i voksien, hvor hun sover fint.
Men problemet er til nat, hvor hun ofte ligger og basker med arme og ben og nærmest kaster hovedet fra side til side i 10 minutter inden hun overgiver sig til søvnen. Det er virkelig så vuggen giver sig. Jeg har prøvet at hjælpe hende ved at sidde og putte dynen og hendes "putteklud" tær omkring hende flere gange, men det hjælper ikke det store. Jeg har overvejet at prøve at putte hende til nat i voksien, men inden vi fik voksien synes jeg bare heller ikke problemer var så længe hun osv ude i barnevognen, så mener heller ikke at det kan være løsningen, men det er selvfølgelig et forsøg værd.
Jeg tror endnu ikke, at jeg har oplevet hende vågne - hverken dag eller nat - ved at hun skreg. Hun vågner ikke rigtigt om natten, men jeg vågner ved at hun begynder at ligge lige så uroligt som når hun bliver puttet, hvorefter jeg tager hende op og ammer hende. Herefter bliver hun lagt i vuggen igen (der er en forholdsvis stor vugge/tremmeseng) og falder til ro efter få minutter. Men der går som regel kun en time eller to, hvorefter hun igen begynder at ligge virkelig urolig og basker med arme/ben og hovede. Det virker ikke til at hun er helt vågen, men vi vågner selvfølgelig fordi hun ligger i soverværelset.
Har overvejet at flyte hende på eget værelse, men synes bare ikke rigtig om tanken, idet jeg gerne ville hjælpe hende (og ikke bare os selv) til en roligere søvn.
Som sagt går der lang tid inden hun begynder at klynke og som regel tager jeg hende op inden da, idet hun ligger voldsomt uroligt.
Har du en idé om, hvad der kan hjælpe os videre? Det fylder meget i vores dagligdag - og vi får ikke en særlig sammenhængende søvn.
Mange hilsner, Trine