Brev:
Ændret adfærd ved putning
5. oktober 2008
Alder:
20 mdr.
Ændret adfærd ved putning
Hej Helen
Noah er nu 20 mdr. og en sund og glad dreng med stor mod på livet. Han er en rigtig charmetrold, og har nemt ved at møde andre mennesker. Tryg og tillidsfuld, siger mange.
Vi putter Noah efter samme ritualer hver aften, og normalt putter far, når der er badet, og mor de dage der ikke bades. Han puttes ca. 19.30 og for det meste sover han efter ca. 30 - 45 min. til vi vækker ham ca. 6.15 (nogen gange sover han længe i weekenden). Han har siden han var ca. 15 mdr. fået en bog med i seng, og det har fungeret rigtig godt. Vi har kigget lidt til ham efter behov, og han har altid virket meget tryg ved sin seng. Når han vågner om natten, sover han trygt videre efter en sut/lidt vand eller en beroligende hånd på ryggen.
Der har lige været en periode med megen gråd om natten og mange opvågninger, men nu sover han dejligt igen. Men den sidste uges tid har det været helt anderledes at putte ham. Vi putter ham som normalt, men det virker som om han ikke kan finde ro. Han kalder på mor mange gange, og trækker jeg den lidt, for at se om det blot er for hyggens skyld, begynder han simpelthen at græde helt bund ulykkeligt.
Noah skal ikke græde sig i søvn, så jeg tager ham naturligvis op, og han er først faldet i søvn, når jeg har taget ham med ind i vores seng, hvor det er muligt at ligge tæt på ham samtidig med jeg stryger ham på ryggen. Han søger virkelig kropkontakt for tiden inden han skal sove, og det virker som om han har svært ved at finde roen på egen hånd. Vi bærer ham ind i hans egen seng, når vi selv går i seng.
Er det at give ham en dårlig vane at falde i søvn i vores seng, når han indtil nu altid er faldet i søvn i sin egen seng og næsten aldrig har sovet hos os om natten hidtil. Eller hvordan skal vi gribe det an?
Han er også blevet utrolig mor-syg den sidste tid, noget han heller ikke har været før i samme grad. Kan det hænge sammen med at jeg man-ons i 2 uger i træk ikke var hjemme før sent om aftenen, og kun så ham om morgenen?? I samme periode var han i gæstedagpleje og blev passet af bedsteforældrene 3 gange, så hverdagen var jo helt anderledes.
Lige et tillægsspørgsmål. Noah sover ca. 2,5-3 timers middagslur fra ca. 12.15, og nogen gange virker, det som om han sover for længe om eftermiddagen. Det kan være svært at få ham i seng kl. 19.30 hvis han først er stået op fra middagsluren kl. 15.15. Skal vi rykke lidt rundt på middagssøvnen, eller blot vække ham kl. 14.30 uanset hvad? Noah er god til at hente evt. søvn om eftermiddagen, og derfor er det jo også sin sag at vække ham, idet det virker som om han har brug for søvnen. Han sover 12-13 timer i døgnet, så han får jo sin søvn.
Vi ser frem til modtage dit svar.