Svar: Urolig nattesøvn - 15 mdr.
5. oktober 2008
Alder:
15 mdr.
Kære Lotte
Det lyder som om at I nu har fået gjort jeres dreng tryg ved værelset og ved det at skulle sove, men at han stadig ikke helt har forstået at lægge sig til at sove med det samme. Man kan godt mistænke at det at I sidder hos ham forvirrer ham - skal vi læse, lege, underholde eller sove, han lyder ikke til helt at vide, hvad I egentlig forventer af ham og det lyder således til at det mere er det, der er problemet nu, end at han egentlig føler sig utryg.
Jeg vil derfor foreslå at I nu atter putter ham tilbage i hans seng, men så starter med at sidde hos ham og læse en bog højt, når han skal sove. Det kan også være to små bøger og han må også gerne selv holde en bog i hånden. Han skal dog være stille, lægge sig ned og slappe af osv. når I læser. Derfor skal I sige til ham at han skal lægge sig ned, hvorefter I så læser lidt videre.
Når godnathistorien er læst, så skal I stille jer i nærheden med strygetøj, arbejde på computeren eller lignende. I skal altså være i værelset eller i gangen lige uden for døren så han kan se jer og høre jer og derfor føle sig tryg og rolig, men så han lærer at falde i søvn uden at I sidder hos ham. I skal blive ved med at berolige ham med ord og fortælle ham, hvad I vil have ham til "mor er lige her, læg dig ned, sove nu". Korte små beskeder, som han kan forstå "læg dig ned skat". Netop det at han selv begynder at lægge sig ned er vigtigt i forhold til at han forstår, hvad I vil have ham til.
Nogle gange sker det at ens tilstedeværelse bliver opfattet som leg eller som om at man vægrer sig mod at gå. Og barnet fornemmer det som at der må være noget galt, så jeg må hellere holde mig vågen ... Det er altså vigtigt at I nu sender tydelige signaler om hvad det er der skal ske og hvad I vil have jeres dreng til og at I ikke er med til at trække tiden unødigt.
Det skal ikke tage en time at putte jeres dreng, det er alt for længe, så er I nødt til at afkorte seancen også selvom han bliver ked af det. Igen skal I skelne hans gråd fra hinanden, bliver han ked af det og sur fordi I holder fast i at han skal sove eller bliver han ked af det fordi han er utryg. Umiddelbart lyder det som om at det mere handler om det første nu og at der således er sket en ændring hos jer ... og han må gerne protestere - han må gerne synes det er irriterende at I ikke vil lege, at det er uretfærdigt at dagen slutter nu osv. han må gerne fortælle jer at han ikke er enig i dette. Men han må ikke græde, fordi han er bange, for så skal I naturligvis blive hos ham.
Det kan være en rigtig god idé at putte ham lidt senere end I plejer i denne peride, hvor I træner det at falde i søvn selv. Simpelthen fordi det er en dårlig vane for kroppen at ligge i sengen i halve til hele timer inden han falder i søvn. Så er det langt bedre at putte ham 45 minutter senere så han kun bruger 15 minutter på at overgive sig til søvnen og så hans krop stille og roligt lærer hvad det vil sige at slappe af, når den er kommet i seng. Det er altså vigtigt at tiden ikke trækker unødigt ud.
Det er naturligvis problematisk at træne søvnvaner, hvis han har ondt, er forkølet, har mellemørebetændelse eller lignende så må I tage de hensyn han lige i den periode har behov for og så forsøge at ændre vaner, når han atter får det lidt bedre.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske