Svar: Mælk og mad - 10 mdr.
5. oktober 2008
Alder:
10 mdr.
Kære mor
Jeg ved ikke hvorfor din sundhedsplejerske har sat en aldergrænse for brød med kerner ved ligepræcis 2 år, måske fordi hun mener at børn i den alder kan tygge bedre ...
Med hensyn til hele kerner og valg af brød, så der sker i princippet ikke noget ved at du giver din dreng brød med hele kerner. Problemet i det er dog, at han har svært ved at optage næringen fra kernerne, så hvis kernerne kommer hele ud, så får han igen glæde af dem og får han for mange, så kan han få en meget løs afføring.
Derfor anbefaler man at børn får brød som er groft i det men uden hele kerner. Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallens kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Hvornår børn er i stand til at fordøje brød med kerner er forskelligt, og du må forsøge dig lidt frem. De fleste børn vil omkring 1½ års alderen være så gode til at tygge og spise fuldstændig ligesom den øvrige familie og her vil hele kerner ofte ikke være noget problem. Med den alder han har nu, vil groft fiberholdigt brød uden hele kerner dog være at foretrække, så du er sikker på at han kan optage næringen af det han spiser :o)
Med hensyn til amning og mælkeindtag, så vil det være rigtig godt, hvis du kan få din dreng til at indtage lidt mme, hvis du stopper med at amme nu. Vil han ikke det, så må du tilbyde ham mælk på anden vis - det vil sige mælk af kop, mælk på og i maden, i form af yoghurt osv.
Det anbefales at børn fra 6-11 måneder får 540mg calcium dagligt og at børn i 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Dette dækkes hovedsageligt gennem mælk. Hvis du ikke kan få ham til at drikke mælk, så synes jeg du skal tale med lægen om hvorvidt du skal give ham kalktilskud på anden vis.
Calcium er en vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Det er derfor vigtigt at børn drikker den anbefalede mængde mælk og hvis dette ikke er muligt, får calcium på anden vis - ofte som tabletbehandling, som så aftales med lægen.
Rismælk, soyamælk, havredrik, kokosmælk og lignende alternative mælkeprodukter anbefales ikke til små børn.
Håber at ovenstående hjælper videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske