Brev:
Adskillelse fra mor efter lillebrors ankomst ...
5. oktober 2008
Alder:
2 år, 2 mdr.
Adskillelse fra mor efter lillebrors ankomst ...
Kaere Helen,
Vi har en 2-aarig soen (Olivier) og venter lillebror omkring d 23. oktober. Jeg er dansk og min mand er congoleser, og vi bor til hverdag sammen alle sammen i Rwanda.
Jeg er nu i Danmark, med Olivier, ifbm foedslen, og min mand kommer herop i 3 uger omkring foedslen. Efter foedslen er min mand noedt til at tage tilbage til Rwanda til sit arbejde, mens jeg bliver her i endnu 2 mdr med den nye baby. Jeg vil ikke kunne klare baade den lille ny og Olivier paa egen haand, og har desvaerre heller ikke mulighed for at faa ham passet (mere eller mindre fuld tid) hos foraeldre eller familie her i naerheden. Saa jeg og min mand har besluttet at Olivier tager tilbage til Rwanda med min mand 2-3 uger efter lillebrors ankomst.
Mit spoergsmaal er:
Hvordan kan vi bedst forberede Olivier paa adskillelsen? Jeg er nervoes for at adskillelsen (lige samtidig med ankomsten af den nye baby) vil vaere meget svaer for Olivier. Men vi har ikke noget valg, og der er naturligvis den fordel at Olivier i det mindste saa vender tilbage til hus og vante omgivelser i Rwanda (barnepige, sin far mm).
Hvilke raad kan du give os om hvordan vi tackler den situation i forhold til Olivier, saa vi bedst muligt forbereder ham paa adskillelsen (og saa han forstaar at mor ikke har 'valgt lillebror' fremfor ham ved at 'sende ham afsted...').
Mange tak for hjaelpen,
Med venlig hilsen
Maria