Svar: Må vi give modermælkserstatning og vælling der ikke er opvarmet?
5. oktober 2008
Alder:
9 mdr.
Kære trætte forældre
Først ganske kort - hvis man giver mme eller vælling og gerne vil undgå opvarmning enten om natten eller når man er på tur, så kan man med fordel købe produkter på brik. Brikken kan lægges under dynen og er således kropstemperatur, når den hældes på flaske og gives. Ellers er man nødt til at stige ud af sengen og gå i køkkenet ...
Men med den alder jeres dreng har nu, så skal han slet ikke have mælk om natten ej heller bryst ... Det er relevant at han tilbydes bryst eller flaske 3 gange i døgnet og det kan fint være tidlig morgen, inden putning om aftenen og sen aften inden I selv går i seng - men derudover skal han ikke have mælk. Omkring 10 måneders alderen skal yderligere nedsættes til 2 amninger eller flasker dagligt og I jeres tilfælde kunne det sikkert være passende at bibeholde amning/flaske inden lur om aftenen og igen sen aften inden I selv gå i seng. Så behøver far heller ikke gå i køkkenet eller tænke på opvarmning af mælk. Er Victor tørstig, så kan han tilbydes lidt vand, men ellers skal han beroliges på anden vis.
Med hensyn til hvad I skal gøre og hvordan I skal få Victor vendt af med at få bryst natten igennem, tror jeg at jeg har svaret på dette i de foregående breve du har sendt. Du har styr på søvnassociationer, vigtigheden i at han falder i søvn, der hvor I ønsker han skal sove, at han registrerer hvor han bliver lagt, at han skal hjælpes videre på samme måde om natten når han skifter søvnfase osv. Vi har også drøftet den alder han er i lige nu, behovet for tryghed og nærhed, lirke brystvorten ud, sætte andet i stedet osv. ... :o)
Håber du nu er hjulpet videre på vej ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske