Svar: Min søn vil ikke have kartoffelmos
6. april 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Chatarina
For det første synes jeg at du skal lade være med at give kartoffelmos i en periode. Det er vigtigt at måltiderne stadig er hyggelige og ikke bliver en kamp, for så er der altid en risiko for at han helt fravælger skemad:o(
Du kan lave mos af mange forskellige grøntsager. F.eks. gulerod, brocholi og blomkål og gerne blandet sammen. Du kan også putte lidt kartoffel i dette, men så kartoffeldelen udgår mindre, når han nu har noget imod kartofler.
Derudover så vil jeg foreslå dig at prøve at købe grøntsagsmos på glas. Ernæringsmæssigt er dette fuldt ud på højde med det vi selv laver og måske kan han bedre lide dette. Det er vigtigt at du fortsat serverer mosen i en tallerken. Hvis han synes om 'købe' mos, så kan du langsom gå over til at lave lidt kartoffelbos og så komme en skefuld købemos i, så han vænner sig til den mad du laver.
Kartofler giver en god mæthed og derfor er de vigtige i grøntsagsmosen, men lige i jeres situation, tror jeg nu at det vil være bedst at holde lidt pause med kartofler.
Med hensyn til søde måltider, så undgå at give for meget ren frugtmos. Det kan gives som dessert eller kommes på f.eks. risgrød. Ellers lyder det helt fint.
Med hensyn til amning så har mange børn fortsat behov for amning om natten også efter 6 mdr´s alderen. Efterhånden som din søn bliver ældre og tager mere fast mad til sig, kan du skære ned for ammemåltiderne og ernæringsmæssigt vil der så ikke længere være behov for amning om natten.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske