Svar: Jern - 9 mdr.
6. april 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Dorthe
Med hensyn til mækemængde, så bør din søn få ½ liter mælk dagligt incl yoghurt og andre mælkeprodukter. Hvis du har sævrt ved at få ham til at drikke mælke eller spise yoghurt, så kan drikkeyoghurt måske være en idé.
Med hensyn til jern, så vil din søns jernbehov være 8,8mg jern dagligt eller det der i Danmark svarer til mindst 400 ml modermælkserstatning dagligt.
Det kan være en fordel at dige din søn lidt juice sammen med jern, da det fremmer optagelsen. Indtag af komælk og brød kan have en negativ virkning på barnets jernstatus, hvor indtagelse af kød og fisk og erstatning har en positiv indvirkning.
Om din søn får nok jern afhænger således af, hvormeget han indtager af jernholdig e fødevarer, men umiddelbart lyder det som om at en jerntilskud ville være fornuftigt. Især fordi undersøgelser viser at børn netop i perioden med overgangskost og stadig stigende væksthastighed har behov for ekstra jern, for ikke at være i underskud i begyndelsen af 2. leveår.
Så mit umiddelbare råd er at du skal give din søn jerndråber ved siden af. Du kan i givet fald så give ham halv dosis, så det passer med den jernmængde, han indtager via erstatningen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske