Svar: Farvel til aftenflaske - hvornår?
6. april 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Tine
Umiddelbart så findes der ikke et endegyldigt svar på dit spørgsmål, forholdningerne er meget forskellige.
Personligt mener jeg ikke at der er noget forgjort i at din søn får en flaske før natten, da dette er den rutine han er vandt til og derfor er det tryghed for ham, som du også selv skriver. Det problematiske omkring det er, at mælk også indeholder sukker og derfor er det uhensigtsmæssigt at fortsætte med flasken til natten, hvis han ikke får børstet tænder efterfølgende. Simpelthen pga risikoen for huller i tænderne.
Umiddelbart så bliver det jo som oftest ikke nemmere at ændre vaner, jo ældre barnet bliver. Jeres søn vil i kraft at sin alder blive mere og mere bevidst om at ville have flasken og derfor bliver det sværere for ham at undvære den. Nogle børn vil dog i kraft af at de bliver ældre kunne få valget imellem at få en flaske eller en godnathistorie og vil på et tidspunkt foretrække historien og derfor sige flasken fra. Det er dog ikke alle.
Som du beskriver situationen, så synes jeg det vil være en god idé at I lader jeres dreng beholde flasken lidt endnu, simpelthen for at I får ro om aftenen og du kan koncentrere dig om dit studie og han møder udhvilet i dagpleje. Når I så har ferie eller mere overskud, så må I 'tage kampen'.
Hvis flasken er udelukket, så vil din søn sandsynligvis heller ikke savne denne om natten. Det kræver dog at I giver ham en ny rutine, hvor han får noget andet i stedet, f.eks. en sutteklud, en bamse eller lignende.
Tilsidst vil jeg lige sige at en måde at stoppe på jo er at lade være med at købe nye flaskesutter. Er der ingen sutter, så er muligheden jo væk:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske