Brev:
Farvel til aftenflaske - hvornår?
6. april 2004
Alder:
12 mdr.
Farvel til aftenflaske - hvornår?
Hej Helen
Min søn som blev 1 år i mandags får stadig en aftenflaske inden sengetid. Og den betyder virkelig alfa eller omega for, om han vil sove, når han bliver lagt i seng. Hvis ikke han får den, så begynder hyleturen, når vi lægger ham i seng.
Hvornår anbefales det at stoppe med aftenflasken? Jeg ved godt at den ikke længere har en ernæringsmæssig betydning, men der er ingen tvivl hos os, om at den er forbundet med tryghed.
Vil det bliver lettere at tage den fra ham om et par måneder, hvor han er lidt større? Ingen har os har i øjeblikket overskud til at tage en kold tyrker, da det vil betyder skrigeture på 3-4 timers varighed om aftenen. Det ville være ok i en ferie, men jeg er studerende og skal lave lektier om aftenen, hvilket er svært, hvis han bare skriger og skriger :o) Og han har jo også selv brug for at komme i seng inden midnat, da han bliver afleveret i dagpleje kl. 07.30.
Det samme sker hvis han vågner om natten. Han sover igennem, men ca. 1 gang om måneden sker det alligevel at han vågner om natten. Her er det eneste der hjælper også en sutteflaske - og vi har prøvet med vand! Men nej, vi kan faktisk ikke engang trøste ham før sutteflasken kommer.
Men vil dette afhjælpe sig selv, når først han er vænnet fra om aftenen?
Det er absolut ikke et problem for os, at han får den aftenflaske, da vi selv synes det er ganske hyggeligt, men han skal jo vænnes fra på et tidspunkt :o)
Ville det være en god idé at vente til vores lange sommerferie, hvor vi alle har overskud, og vi ikke skal spekulere over, at han skal op i dagpleje næste morgen? Eller når han en alder, hvor han selv vælger den fra? Det synes jeg, at jeg har hørt engang.
Men det skal jo også helst være inden han bliver alt for stor! (inden 1½ års alderen efter min mening)
Hvornår er børn efter din mening for store til at få sutteflaske?
På forhånd tak - håber du kan finde rundt i spørgsmålene :o)
Mange hilsner fra Tine