Svar: Vil ikke støtte på benene
5. april 2004
Alder:
5 mdr.
Generelt kan man sige at de fleste børn er mellem 3-6 mdr, når de begynder at 'hoppe' på mors og fars knæ. Altså støtter på benene og giver efter, imens at de holdes under armene. Netop disse hoppeøvelser er med til at styrke barnets muskler og bevægeevne og giver barnet glæde.
Jo mere børnene ligger på gulvet, jo større mulighed har de også for at bevæge sig og derved styrke deres muskulatur i hele kroppen. Hvis børnene sidder meget i skråstol og lignende, bliver de ikke så hurtigt fysisk stærke, og det er derfor vigtigt at dine børn får lov til at være såmeget på gulvet som muligt.
Du må meget gerne cykle med deres ben og hjælpe dem med at få fat i deres fødder, rulle og trille osv. Hvis du har en hjælper kunne det være en god idé at I tog i svømmehallen, hvor de kunne blive strakt ud og også kunne plaske med deres ben.
Ud fra din beskrivelse så lyder det som om at dine børn er fint med og børn er jo forskellige.
Fortsat held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske