Svar: 15 mdr. og tandbørstning
5. april 2004
Alder:
15 mdr.
Kære Lisbeth
Jeg tror at alle forædre oplever 'kampen' om tandbørstningen og føler sig rådvilde i den forbindelse, fordi vi jo godt ved at tandbørstning er vigtig.
Din datter forstår godt når du siger at hun skal have børstet tænder, men hun forstår ikke, hvis du laver aftaler med hende om at først så får hun lov til did og dat og bagefter, så børster vi tænder, når I så når til tandbørstningen, så har hun glemt det.
Hun skal være gammel før hun selv kan børste sine tænder. Også børn i skolen skal have hjælp til tandbørstning en gang om dagen. Men derfor kan du godt lade din datter prøve selv, som du allerede gør nu.
Det er vigtigt at gøre tandbørstning til en leg, som du også selv er inde på. Lad din datter vælge tandbørste og tandpasta, når I er ude at handle. Nogle børn synes det er vældig sjovt med en elektrisk børste, fordi det kilder i munden og andre bliver bange og ulykkelige,- I må prøve jer frem.
Hvis din datter forbinder tandbørstning med dig og at det ikke er noget rart, så kan det være en god idé at det er far´s job at få børstet de tænder om aftenen.
At få børstet tænder er en del af rutinen før natten, så far kan godt være den der sørger for det, i hvert fald i en periode.
Når din datter nægter, så prøv at finde ud af hvorfor. Lyt til hende og se om ikke du kan finde ud af hvad det er der gør hende ked af det. Er det fordi hun selv vil deltage, eller fordi hun synes det gør ondt eller er ubehageligt. Hvis man ved, hvorfor barnet reagerer som det gør, så er det nogle gange også nemere at finde en løsning.
Jeg ville ønske at jeg kunne give dig opskriften på hvordan det lykkes, men den har jeg desværre ikke. Heldigvis, så plejer det dog kun at være en periode og barnet vænner sig til det.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske