Svar: Skal min søn på 5 ½ år med på koloni?
2. juni 2003
Alder:
5 år
Kære Gitte
Jeg synes umiddelbart at en tre dages kolonitur lyder af meget, især så længe man går i børnehave. Er forældregruppen i børnehaven virkelig med på, at tre dage væk fra forældrene er helt ok? Der er mange meninger om, hvor gamle børn skal være og hvor længe de kan være væk fra familien. Jeg mener ikke, at børn i den alder har behov for at være væk fra deres forældre i tre dage.
Min holdning er at børn generelt ikke har behov for at være på ferie, væk fra familien, før de er så store, at de selv giver udtryk for, at det vil de gerne. Hvis barnet har lyst, så skal det selvfølgelig af sted. En naturlig spænding over for hvad der skal ske, skal der selvfølgelig være plads til. Men hvis barnet er decideret utryg og bange for at komme af sted, så skal det på ingen måde presses. Jeg synes, at en enkelt overnatning f.eks. i børnehaven, som er et kendt og dermed trygt sted, er en helt anden snak end tre dage et sted, som man slet ikke kender.
Det er selvfølgelig svært, hvis alle de andre skal af sted, man vil jo heller ikke virke som ”overbeskyttende” og ”pylrede” forældre. Jeg synes, at I skulle tale med børnehaven om, hvilke pædagogiske overvejelser de har gjort sig. Og prøv at forhøre jer, hvad de andre forældre mener. Hvis de alle tager af sted og I vælger at holde jeres dreng hjemme, så kunne man måske være en idé at han overnatter hos en kammerat eller omvendt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske