Svar: Flaske nedtrapning, sødmælk og behov for jern
27. september 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Karlas mor
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne bibeholde de to flasker mme dagligt (400ml) indtil din datter er ca 12 måneder gammel og først omkring 1 års alderen skære ned til en flaske dagligt for tilsidst at fjerne flaskerne helt.
De 400ml er netop vigtige for at sikre din datter jern og da hun skal have jern til hun er 12 måneder, så er det umiddelbart lidt fjollet ikke at lade hende få det via mælken, som hun trives med og som fungerer rigtig fint ...
Hvis du sikrer hende de 400ml mme dagligt via flaske, så kan du også begynde at tilbyde hende mere komælk og komælksprodukter, - hun kan således godt få sødmælk i havregrøden og kan også begynde at få en portion tykmælk, yoghurt eller lignende om eftermiddagen eller hvornår du nu synes det passer - ligesom du gør nu.
Frem mod 12 måneders alderen nedsættes hendes behov til ca 500ml mælk dagligt, som er alt det mælk hun får samlet. Det er også den mængde hun ca. vil have behov for efter 1 års alderen. Det vil sige den mælk der indgår i madlavningen, sovs, via yoghurt, flaske osv. - det tæller alt sammen med.
Hvis din datter begynder selv at afvise flasken om dagen eller du synes den påvirker hendes indtag af anden mad for meget, så du af den grund vil skære den væk, så kan du overveje om hun vil have glæde af at få flasken på et andet tidspunkt eller om den helt skal fjernes. Hvis du vælger at fjerne den helt, så må du fortsat lave hendes grød med mme og derudover må du så overveje jerntilskud. Hvis ikke hun får 400ml mme dagligt, så bør hun få fuld dosis jern ved siden af indtil hun er et år.
Håber ovenstående giver lidt klarhed, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske