Svar: Ruller ikke
26. september 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Barbara
Det er vigtigt for barnets videre udvikling at det kan trille fra mave til ryg og fra ryg til mave - ligesom det også er vigtigt at børn lærer at kravle rigtigt og gerne inden de lærer at gå. Du har dog ret i at nogle børn gør det i omvendt rækkefølge, og så er det sådan de er - det vigtigste er dog at de lærer det.
Det er vigtigt at børn triller, kryber, drejer, kravler, slår koldbøtter osv. fordi det stimulerer hjernen og de to hjernehalvdele til at arbejde sammen og det stimulerer deres balancecenter. Motorisk stærke børn har lettere ved at følge med i leg og har faktisk ofte mange venner, de kommer ofte lidt lettere til tingene og de har ofte også lettere ved at lære at læse, skrive, regne osv. ...
Da din dreng er god til at sidde, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du kunne give ham en babygynge. Ikke en hoppegynge, men en gynge som man sidder i og gynger frem og tilbage. Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne tumle mere med ham - ikke kun trille ham rundt, men også hjælpe ham ved at svinge ham, lade ham vende på hovedet osv. så han bliver vendt og drejet så meget som muligt.
Der findes forskellig stimulationshold, - stimulatik og tumlastik kaldes det ofte, hvor man som forældre kan gå til gymnastik med sit barn. Det var måske noget for jer. Du kan søge på både tumlastik og stimulastik på nettet og finde gode links. Der findes også bøger og pjecer om emnerne 'børn og motorik', 'leg med dit barn' osv. hvor du kan hente inspiration.
Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske