Svar: Bange for vand?
26. september 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Barbara
Det lyder ikke som om at din dreng er bange for vand, men mere at han ikke bryder sig om lydene i en svømmehal. Det er jo ofte meget høje lyde, det runger meget med børn der råber, græder osv. det lyder alt sammen meget højt. Nogle gange er der tilmed musik oveni ... jeg tror derfor at din dreng føler sig utryg ved hele situationen og den larm og det lydniveau der er.
Jeg ved ikke hvad muligheder der er for svømning hvor du bor, nogle gange kan man gå lidt mere privat, finde mindre steder, hvor støjniveauet ikke er så stort eller du kan prøve på et tidspunkt på dagen, hvor der normalt er mere stille ...
Derudover handler det naturligvis også om hvordan I møder bassinet og til babysvømning og med træner på, burde det være muligt at få individuel instruktion. Børn udvikler sig jo i eget tempo og har deres helt egen personlighed og det betyder også at børn naturligt vil være forskellige til f.eks. babysvømning. Hvor nogle børn med det samme kan trækkes under vandet og lære at dykke, vil andre børn blive panisk angste over dette. Derfor er det vigtigt at man ikke laver øvelser eller gør noget med sit barn, som barnet slet ikke virker parat til.
Det kan også have noget at sige hvordan vandtemperaturen er. Nogle svømmehaller er simpelthen for kolde, både i rumtemperatur og i vandtemperatur. Det optimale er, at vandtemperaturen er mellem 32 og 34 grader, luften ikke mindre end 30 grader, sådan er det nogle steder hvor man har babysvømning, men bestemt ikke alle og det kan naturligvis godt have noget at sige, hvis det er for koldt hos jer. Derudover er det godt, hvis der er gode puslefaciliteter, hvor barnet kan blive badet og puslet uden at udsættes for træk.
Så mit råd til dig er at du overvejer stedet, vand og lufttemperatur, om din dreng har været udsat for øvelser i vandet, som han ikke var parat til. Og så må du forsøge dig frem, se om du kan finde mindre steder og har I mulighed for at komme i badekar sammen eller lignende så kunne det måske også være en idé, så han stille og roligt vender sig til at være i det element sammen med dig og synes det er sjovt.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske