Svar: Jeg er bekymret for om min 7 mdr. dreng får mælk nok
25. september 2008
Alder:
7 mdr.
Kære mor
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 flasker eller 4 amninger dagligt ved siden af deres indtag af skemad og ud fra den plan du har sendt, så tænker jeg at det ville være rigtig godt, hvis du kunne tilbyde din dreng en ekstra flaske eller amme ham (hvis han vil det) sen aften inden du selv går i seng.
Det kan være hensigtsmæssigt at lægge mælkeindtaget her fordi det så ikke påvirker hans madindtag i løbet af dagen og dermed altså stadig giver plads til at han spiser godt og får mere og mere familiemad.
En plan for dagen kunne så se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 8: Grød lavet med mme, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos og/eller frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilsat mme, agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden, vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 15-16: Flaske med mme, frisk frugt i hånden
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, kogte grøntsager i hånden, kartoffelbåde, ris med lidt sovs -mere og mere udgangspunkt i familiens mad. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske vælling ca kl. 19.30
Sen aften 23-24: Flaske eller bryst, kan spise mere eller mindre i søvne.
Den sene flaske er som sagt en fordel i forhold til at give plads til mad i løbet af dagen, på sigt vil det være hensigtsmæssigt at eftermiddagsflasken udskiftes med et mere rigtigt måltid og for at mælkeindtaget fortsat bliver dækket, kan det være svært at undvære den sene flaske ...
Jeg kan godt forstå at du kan se det som problematisk at skulle give flaske sen aften, hvis din dreng allerede er i stand til at sove igennem fra kl. 19.30-05. Det er også rigtig flot at han kan det, det kan slet ikke forventes i den alder. Men hvis han vågner i løbet af aftenen omkring midnat alligevel, skal have hjælp til at skifte stilling eller lignende, så vil det være fint at tilbyde ham ekstra mælk der.
Det vil være rigtig godt, hvis han stadig for ca 700ml mælk dagligt - altså 3 flasker af 150-200ml plus det der så indgår i maden og den amning du fortsat tilbyder.
Håber dette er hjælp nok videre frem, held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske