Svar: Flaske om natten - 3 mdr.
25. september 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Tanja
Det er et helt reelt behov for Oliver at få flaske om natten, så længe han ikke er ældre end han er. Først omkring 6 måneders alderen vil de fleste børn ernæringsmæssigt kunne undvære mælk om natten og her er det vel at mærke midt om natten, - de fleste vil i denne alder fortsat have behov for flaske sen aften og tidlig morgen. At sove igennem i denne alder svarer til at 5-7 timers sammenhængende søvn.
Ifølge din plan så sover Oliver allerede igennem, hvis han sover fra kl. 20 til 04.30 og sover faktisk bedre end man kan forvente. Det kan sagtens ændre sig .. så nyd det; men det er som sagt helt relevant at tilbyde flaske der. Han når samlet op på 6 flasker i døgnet og det bør han få med den alder han har - de 100ml tæller også med.
Med en vægt på 5800, så er hans døgnbehov mellem 950-1000ml i døgnet. Fordel på 6 flasker svare det til at han får mellem 150-180ml af gangen. Det lyder som om at han normalt indtager lidt større mængder end dette og det ses ofte hos børn der får flaske, du kan derfor godt forsøge at give en lille smule mindre hver gang og så tilbyde en sut efter måltidet. Det kan være bedre at tilbyde lidt mindre af gangen og bibeholde de 6 flasker i døgnet i stedet for at give ham store mængder og forvente at han så sover 10 timer om natten ... Det er altså fortidligt at nedtrappe flasken om natten, fordi der går for mange timer hvor han slet ikke får væske - det kan være bedre at nedtrappe lidt i mængden han får hver gang ...
Med hensyn til at vågne tidligt om morgenen, så hænger dette sammen med hans søvnrytme i løbet af dagen. Lige nu sover han meget i løbet af dagen og det vil naturligt ændre sig lidt i takt med at han bliver ældre. At han vågner tidligt er således udtryk for at han på det tidspunkt har fået sit søvnbehov dækket. Hans søvnrytme vil ændre sig lidt hele tiden de næste par måneder og især i takt med at han også begynder at få skemad og lignende, som med fordel kan placeres på lidt faste tider i løbet af dagen. Hans lure i løbet af dagen vil også blive kortere og det hele vil på sigt få betydning for hans søvn om natten, så lige nu tænker jeg at det er en fase I skal igennem :o)
Håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske