Svar: Børnehavestart - 2 år, 11 mdr.
25. september 2008
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Cecilia
Jeg tror de fleste mennesker eller i hvert fald mange, vil synes bedre om at være lidt alene end at blive trøstet fysisk af nogen de ikke kender ... At jeres datter således vægrer sig mod at komme på skødet og blive holdt om, når du går eller hun i løbet af dagen måske savner dig lidt, synes jeg ikke er unormalt. Hun kender jo endnu ikke pædagogerne og føler sig tilsyneladende ikke tryg nok ved alle og derfor er det naturligt grænseoverskridende at blive omfavnet og trøstet.
Jeg synes derfor det er en styrke, at hun siger fra og siger at hun gerne vil være lidt alene. Hun gør det jo normalt ikke i forhold til jer eller hvis det er en hun kender godt. Og hun ved jo at pædagogen er der, hvis hun får behov. Hun ved godt hvordan man bruger de voksne i institutionen, hun har bare ikke lyst til at sidde hos dem og blive holdt af dem lige i den situation og det er okay.
Når det er sagt, så er det naturligvis også vigtigt at hun kan lade sig trøste, når I forældre ikke er til stede og det er her rigtig godt, hvis I kunne forsøge at finde en ordning, hvor hun ikke afleveres til skiftende pædagoger hver dag, men hvor det ligesom er den samme eller de samme to, som tager imod hende om morgenen.
Derudover tænker jeg at du skal prøve at afkorte afleveringsseancen lidt. Det virker umiddelbart rigtig sødt og omsorgsfuldt at du giver dig tid, sidder og læser en bog osv. i institutionen, men det er samtidig og en måde at trække tiden på og det kan af din datter godt opfattes som om at det også er svært for dig at gå. Altså som om at der må være noget galt med institutionen eller pædagogerne, siden du ikke vil gå derfra og det er klart at hvis hun mærker at du vægrer dig mod at gå, så vil hun naturligt protestere mod at være der.
Derfor vil jeg foreslå at du prøver at gøre hele afleveringen så kort som muligt. Af med tøjet, sutskoene på, madkassen i køleskabet og så over til en pædagog som hun føler sig tryg ved, vinke farvel i vinduet og så gå. Fortæl hende at nu passer pædagogen på hende til du kommer igen og at de to vinker farvel, at I ses igen og så skal I sige farvel. Ikke trække tiden, signalere at det her er helt fint, det er i orden, der er styr på det, hun får en dejlig dag og I ses igen.
Derudover vil det naturligvis være rigtig fint, hvis du kunne give hende en bamse eller lignende med som hun putter med hver dag. Den kan fungere som substitut, når hun savner dig for meget.
Med hensyn til kommentaren om at din datter har et heftigt temperament, så er det naturligvis en uheldig bemærkning, som gør dig ked af det. At have temperament og egen vilje behøver dog ikke være negativt, det bliver bare tit betragtet som noget negativt hos børn ... De er for selvstyrende, umulige, hører ikke efter, hysteriske osv. Men hos voksne ser vi det anderledes, her er det pludselig ofte meget positive egenskaber - det er godt at kunne sige fra, vigtigt at vide hvad man vil, det er positivt at være selvstændig ... :o)
Håber mine tanker hjælper lidt på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske