Svar: Hjælp! Jeg kan ikke flere søvnkampe
24. september 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Rikke
Det er dejligt at din datter er begyndt at kravle og det lyder som om at hun trives og udvikler sig i fin retning - trods søvnbesvær ... :o)
Det er altid lidt svært at rådgive fra afstand, da jeg jo ikke kan se hvad der sker hos jer. En ting er jo, at du skal ændre måden din datter falder i søvn på, give hende nyt putteritual osv. og som sagt kan du godt forsøge en lidt blidere metode med at skrue mængden af mælk i flasken ned lidt af gangen, så hun stille og roligt kan nøjes med lidt mælk af kop og tilsidst helt undvære - det er bestemt ikke det samme som at hun skal græde sig ulykkeligt i søvn.
En anden ting er, at det er vigtigt at imødekomme hendes udvikling og lyst til at være medbestemmende, hendes udforskningstrang osv. Det kan derfor ofte være en rigtig god idé at starte med at lade hende sidde op i barnevognen og så trille hende en tur. Hun kan sidde og kigge på verden, I kan snakke om dyrene, bilerne osv. som I går forbi og først når hun viser sig parat til at blive puttet skal hun lægges ned og puttes. På den måde møder du hende i det hun gerne vil - nemlig at være vågen og opleve og hun lærer samtidig at falde i søvn i sin vogn og mærke hvornår hun er træt.
En tredie ting er at hun skal være træt, når hun bliver puttet og du skal være sikker på at hun rent faktisk kan sove. Det er ikke nogen god idé at putte hende, lægge hende ned og forlange at hun skal sove, hvis der går ½ time eller mere inden hun rent faktisk er parat. Ved at putte hende når hun viser træthedstegn, når hun viser behov, så lærer hun at falde i søvn forholdsvis hurtigt.
Det kan derfor overvejes om du i denne periode måske kunne forsøge med kun en lur dagligt og det er her jeg savner lidt vurdering af hvordan hun og hendes behov er ... De fleste børn på 10 måneder har behov for at sove to lure dagligt, men der er aldrig regler uden undtagelse og nogle børn har det faktisk bedst med kun en lur - så kunne hun f.eks. sove fra ca 12-14 ...
Det kan også være at hun sover rigtig fint om formiddagen, men det er om eftermiddagen at du har problemer og så kunne det være en løsning at lade hende sove den længste lur formiddag og så først putte hende kl 14 eller måske lidt senere, hvor hun så måske kun sover ½ times tid ...
Du er således nødt til at prøve at se på hvordan din datters rytme mon fungerer bedst - hvornår passer det at spise, sove, lege osv. Det er som sagt vigtigt at tidspunktet er rigtigt - det handler om at springe på søvntoget, når de er der ... :o)
Din datter skal naturligvis ikke græde ulykkeligt og jeg mener ikke at man bare skal lade børn græde - naturligvis skal man ikke det. Hvis jeres datter lige nu er inde i en periode, hvor hun tydeligt klynger sig til jer og har brug for jeres nære og fysiske kontakt for at kunne sove, så skal I naturligvis give hende det, så er det ikke nu I skal træne nye vaner. Så må I vente 14 dage og prøve igen, fordi hun så måske er udviklingsmæssigt mere parat.
Det skal nok gå alt sammen, knus herfra og fortsat god søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske