Brev:
Hjælp! Jeg kan ikke flere søvnkampe
24. september 2008
Alder:
10 mdr.
Hjælp! Jeg kan ikke flere søvnkampe
Kære Helen
Jeg skrev til dig for 14 dage siden ang. min datter, hendes separationsangst og det faktum at hun ikke vil sove om dagen, og tak for dit svar.
Siden sidst har hun (endelig) lært at kravle og det er bare fedt. Vi synes også, at hendes seperationsangst er blevet lidt bedre, så der er også skønt, men men men…. Jeg har SÅ mange problemer med at få hende til at sove om dagen, og jeg er lige ved at gå ud af mit gode skin. Det er gået fra dårligt til meget værre.
I dag har vi nærmest grædt om kap, for jeg kan bare ikke tage flere søvnkampe med hende. Det går stadig fint nok med at ligge hende om aften. Hun får en flaske, vi ligger hende ned i sengen og hun holder os i hånden indtil hun sover og det tager alt mellem 1 min. Til 15 min.
Du skrev, at hun skal lære at falde i søvn af sig selv og det tror jeg at du har ret i, men hvordan skal jeg gøre det. Jeg er fuldstændig rådvild – betyder det at hun skal ligge og græde (læs- tude fuldstændigt hysterisk hvor intet kan trøste hende, med mindre jeg tager hende op.) Det hjælper ikke at sige shhh, eller ae, eller synge – ingenting virker. Vi har aldrig ladet hende græde for det kan vi bare ikke lide og det gør ondt på os at høre – er det en fejl fra vores side?
Flasken virker ikke beroligende på hende længere. Jeg har prøvet, at ligge hende før hun blev for træt, strukket den til hun var rigtig træt, gået med hende, taget hende op i slyngen og intet virker længere og alt ender i den helt store tudetur.
Hun er bare verdens gladeste og dejligste pige, der griner og har det sjovt, lige ind til hun er træt og skal sove – så bliver hun helt umulig. Jeg har prøvet med en bamse, men hun når ikke at se noget af alt det jeg gør, for bare det, at jeg ligger hende ned i barnevognen, gør at hun bliver helt vildt ked af det og græder helt hysterisk. Så tager jeg hende op og beroliger hende og prøver igen når hun faldet til ro, for bare at starte forfra igen.
Jeg føler mig på det punkt som en fiasko som mor – hvorfor kan jeg dog ikke får mit barn til at sove? - Hun er jo ikke nogen lille baby mere. Hun forstår godt når jeg sige ”Så, lille skat, nu er det tid til at du skal ud og sove” og når jeg siger det, reagere hun med ”høhø” som er hende lyd når hun gerne vil noget.
Hun skal starte i dagpleje 1. nov. (kunne ikke får vuggestueplads), og jeg gruer for hvordan det skal gå der mht. til søvn, men lige nu er jeg bare selv nået til vejs ende – jeg kan bare ikke mere søvnkamp – hjælp!
Mange hilsner
Rikke