Brev:
Minus søvn og temperament
24. september 2008
Alder:
16 mdr.
Minus søvn og temperament
Hej Helen.
Efter lang tid har jeg igen lidt spørgsmål til frustration...
Det ene drejer sig om min datters søvn. Hun er nu 16 mdr. og sover igen meget meget dårligt. Det har stået på i nogle måneder, faktisk vil jeg nok sige, at det startede nogenlunde samtidig med, at hun startede i vuggestue i midten af juli. Det var et hårdt forløb, da hun ikke kunne vænne sig til at være der, så jeg var faktisk med eller på sidelinjen i den første halvanden måned. Men nu går det godt - hun virker glad der og trives, og vi sørger indtil videre for at få hende hentet tidligt så hun max er der 6 timer.
Men om natten karter hun rundt i sengen og vågner gerne op mod 10 gange og græder - og det hjælper ikke bare med sutten eller lidt nus. Vi har prøvet at tage hende op og trøste hende, ligge hende mellem os i sengen, give hende noget at drikke, men det hjælper alt sammen kun liiige måske i øjeblikket og så går der et kvarter og hun græder igen, eller klynker. Hun er blevet tjekket ved lægen for om der var noget med ørene, lyttet på osv. men intet der og om dagen er hun glad og intet galt.....
Har du et bud på hvad der kan være problemet og hvordan vi kan løse det? Kan det være mareridt eller et simpelt problem som, at hun bare er for træt, men vågner af en lyd og så ikke kan falde til ro igen?? Ja, jeg ved det ikke - jeg er bare en rigtig træt arbejdende småbørnsmor, og lige nu har jeg os lige brug for, at høre om det måske bare er helt normalt med SÅ urolig søvn i den alder.....for så "parkere" jeg den der :-)
Den anden ting, handler om hendes temperament. Er det naturligt i den alder at bryde FULDSTÆNDIG sammen hvis man ikke får sin vilje??? Det gør hun nemlig rigtig mange gange om dagen, mere på visse dage end andre.....har du et råd til at lempe lidt på "hysteriet"??
Jeg ser meget frem til dine svar :-)
Hilsner fra en meget meget træt arbejdende mor