Svar: Opdragelse og opførsel
5. april 2004
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Kristina
Din søn er jo i det er hedder 'trodsalderen' eller 'selvstændighedsalderen' og det er en tid med mange frustrationer for både ham og jer. Hans følelses register rummer bredt og der vil ikke være langt fra latter til gråd, til totalt sammenbrud og ikke langt imellem kærlighed og vrede.
Han har utroligt meget behov for at undersøge, udforske og prøve ting af, men han kan endnu ikke altid overskue situationen og finde ud af, hvordan han skal begå sig,- det er helt natuligt for hans alder og han har behov for jeres forståelse, omsorg og kærlighed.
Jeg må indrømme at jeg slet ikke forstår det med at vende ryggen til ham. Jeres søn har behov for at vide at han bliver forstået og bliver hørt, kun derved vil han opbygge tillid til sine omgivelser.
Jeg synes derfor det er meget vigtigt at I lytter til ham og forsøger at finde ud af, hvad det er han vil eller ikke vil, når han bliver gal. Prøv at gentage, det du tror det er, så han kan høre at du har forstået det eller rette dig, hvis du har misforstået.
Forsøg at rumme hans følelser. Det er meget vigtigt. Han skal have lov til at blive vred ligesåvel som han skal have lov til at være glad. Du må gerne sætte ord, på hans følelser f.eks. 'du bliver bare så vred' eller 'du er bare så ked af det'. På den måde viser du ham at du har forstået ham og at du godt kan rumme det, altså at du accepterer det og ikke forsøger at ændre på det. Det er okay. Hvis han føler at du forstår ham og at du kan rumme de udbrud han har, så vil han stille og roligt falde til ro, hvorimod, hvis du bliver gal, vender ryggen til ham eller sender ham på værelset, så siger du dermed at han ikke er i orden som han er, at han ikke må have de følelser han har, og det vil kun gøre ham mere frustreret og ked af det.
Det er naturligt at han vil prøve grænser og nogle gange skal man naturligvis sige 'nej'. Men hvis hele dagen er fyldt med 'nej, nej, nej' så skal I overveje, om der er noget i vejen for at han også får et ja engang imellem. Hvis jeres søn får en oplevelse af, at det han gerne vil godt kan lade sig gøre en gang imellem, så vil han også nemmere kunne acceptere et nej i andre situationer.
Tålmodighed, forståelse, kærlighed, omsorg og accept er nøgleord for denne alder:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Jeg vil foreslå
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske