Svar: Spiser for lidt - 8 mdr.
24. september 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Heidi
Det er en rigtig god idé at fjerne flaskerne i løbet af dagen, fordi det naturligt vil give mere plads i maven til mere rigtig mad. Samtidig er det dog stadig vigtigt at jeres dreng får sit mælkebehov dækket og han ligger lige i underkanten med kun 2 flasker af 400ml ...
Min umiddelbare tanke er at det ville være rigtig godt, hvis du kunne få ham til at drikke en flaske ekstra sen aften inden du selv går i seng. Han kan højst sandsynligt drikke den i søvne og behøver ikke vågne for dette. Modsat kan jeg også godt forstå hvis du helst vil undvære flasken der, fordi han allerede sover igennem uden. Alternativet kan derfor være at du bibeholde de to flasker mme dagligt og så energiberiger hans grød og mos ekstra med modermælkserstatning.
Det er dog her samtidig vigtigt at han nu begynder at få mere og mere af jeres mad og da I ikke spiser grød og mos lavet med mme, så vil flasken sen aften igen være en god idé, for at der ligesom bliver taget hensyn til det hele ...
Hans vægring mod at spise, kan meget vel hænge sammen med hans alder. Han vil for det første gerne have den mad, som han ser og lugter at I spiser, han vil også gerne spise selv, han har brug for mad der skal tygges og mad der udfordrer både i konsistens og i udseende. Samtidig har han brug for at I prøve at lade ham spise lidt selv og så supplere I op, når han er for træt og ikke kan mere.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød lavet med mme, vand eller mme af kop.
Formiddag 9: frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, ½ bolle med smør, ost eller lignende. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 med en flaske mme
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, - makrel, sildepostej, tun, rognguf, leverpostej, smøreost, grøntsagsmos kan bruges som smørbart pålæg. Tilbehør fra aftensmaden - kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (fiskedelle eller almindelig), hård kogt æg, stykker af agurk, rød peberfrugt og lignende. Kan suppleres med lidt grøntsagsmos med kød/fisk (evt. fra glas), hvis han ikke har spist så meget selv.
Puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, evt. begynde med lidt tykmælk eller lignende (fra 9 måneders alderen kan han få mere af dette), vand af kop
Aften 18: Familiemad, lasagne, spaghetti med kødsovs, frikadeller, farsbrød, kogte grøntsager, kartoffelbåde, grøntsagsmos med kød eller fisk som supplement, ris med sovs, boller i karry, farsbrød, fiskefiletter, laks lavet i ovnen, torsk osv. Han skal have det samme som jer og I kan f.eks. mose lidt grøntsager med sovs og så tilbyde ham stykker af frikadelle ved siden af.
Tilbydes lidt frugtmos eller frugtgrød med mælk til dessert. Vand eller mme af kop.
Puttes til natten med en flaske mme ca kl. 19.30
Sen aften 23: Evt. flaske, for at være sikker på at mælkeindtaget er dækket ...
Som sagt så tænker jeg at mere familiemad, mere udgangspunkt i det I andre spiser, kan motivere lidt mere. Mere mad, som han selv kan sidde med, suppleret med lidt på ske. Prøv at lade ham spise med fingrene og med en gaffel, medtænk mad i stykker + mad som er moset, medtænk farvesammenspil. Det skal se indbydende ud og der må gerne være valgmuligheder på tallerkenen.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske