Brev:
Vågner alt for mange gange om natten
24. september 2008
Alder:
6 mdr.
Vågner alt for mange gange om natten
Kære Helen,
Vores datter Rose er en lille skat på 6½ måned. Hun er en mild og glad pige som kvitterer alle, som gider kigge på hende, med et smil. Hun spiser og ammer som hun skal og hun græder sjældent - på alle måder føles hun som et barn der trives og er glad for tilværelsen.
Så selvom det er et trivielt spørgsmål, så bliver jeg nødt til at spørge dig om gode råd til hvordan vi får hende til at sove bedre. Bedst som vi troede vi havde haft en slem nat, så bliver det bare lidt værre.
Indtil Rose var 4 mdr. var hun et præmie-sovebarn. Hun blev lagt med putte-ritual kl. 20 og vågnede som regel kun én gang kl.4 for at få mad. Efter 4 måneder havde vi nogle nætter, hvor hun bare ammede hele tiden og vi begyndte derfor at give hende en flaske vælling inden sengetid. Det hjalp - dog uden at være noget vidundermiddel, men hun sov nu bedre. De sidste par måneder har hun som sagt ikke sovet rigtig godt, men er vågnet flere gang for at blive ammet og få vand (- hun elsker vand i sutteflaske) og sut (som hun kun bruger når hun sover). Den sidste uge er det så gået helt galt og hun vågner gerne hver time og/eller sover kun 20 min. ad gangen. I den sidste uges tid er hun også vågnet grædende, hvor hun førhen bare lå og sprællede og vækkede mig på den måde.
Hendes kost plan er stort set som du (og min egen sundhedsplejerske) anbefaler med tre skemåltider, hvoraf to er mos (også med lidt fisk eller kød) og 4-5 amninger i døgnet. Hendes mave er lidt træg, men ikke noget alarmerende og hun har ikke ondt i den. Hun får sveskemos en gang imellem for at holde styr på den. Eneste afvigelse er, at vi kun meget sjældent kan få mad i hende sen aften - hverken vælling eller amning. Hun sover og er ikke til at vække. Hun bliver stadig lagt kl. 19.30-20 i sin egen seng, får godnatsang og kys og så kigger vi til hende ca. hver 10 min. indtil hun sover. Hun er ikke svær at lægge og græder ikke.
Hun har aldrig sovet meget om dagen - ofte kun ca. tre gange 20-25 minutter, men er ikke træt og pjevset og super-god til at underholde sig selv i kravlegården eller på tæppe i op til tre kvarter ad gangen. Nu er der dog en tendens til, at hun tager en lidt længere formiddagslur på omkring 1 time.
Hvorfor tror du hun vågner, så meget om natten og er ked af det? Hver anden gang kan vi få hende til at sove med sut og vand, men hun bliver også tit ammet 2-3 gange. Hun sover i soveværelse med os og vi prøver at lade være med at tage hende over i vores seng før ud på morgenen ved 4-5-tiden.
Vi kunne rigtig godt tænke os at hun snart blev passet en aften/nat af de bedsteforældre, som hellere end gerne vil have hende, men som det er nu kan vi ikke byde nogen hendes “natteroderi”.
Vi har for nylig flyttet hende fra vuggen over i barnesengen for at se om mere plads kunne give hende ro. Dette også fordi vi pønsede på at hun snart skulle ind i sit eget værelse. Men jeg er blevet i tvivl, fordi jeg hører at det bliver anbefalet at man sover sammen med sit barn ind til de er 1 år pga. vuggedødsrisikoen. Hvad mener du om det? Er det reelt eller kan man godt lade dem sove ved siden af?
Jeg håber du kan hjælpe os og har en idé til hvad vi kan gøre. En forståelse af hvad der sker med hende og hvad hun gennemgår og hvornår vi kan forvente det bliver bedre vil også være en stor hjælp.
Bedste hilsen
Roses mor