Brev:
Søskendejalousi giver hæslige morgener
24. september 2008
Alder:
2 år, 10 mdr.
Søskendejalousi giver hæslige morgener
Hej Helen
Jeg skriver til dig, fordi jeg har brug for friske øjne på forholdet imellem mig og mine døtre. Jeg er mor til to piger, den store Kathleen bliver snart 3 år og den yngste Luna er lige fyldt 1 år. Der er 21 måneder imellem dem, og jeg blev desværre ramt af en depression i forbindelse med mit andet barn.
Mit problem er, at når jeg er alene med mine to piger så konkurrer de benhårdt om min opmærksomhed. Især går vores morgner tit op i skrig og skrål. Når Kathleen skal have tøj på står Luna ofte ved siden af og græder. Hvis jeg så deler min opmærksomhed og taler trøstende til Luna, så begynder Kathleen ofte at græde. Kathleen kan godt selv i stor udstrækning hjælpe til med at tage tøj af og på. Det kan hun bare ikke når Luna græder, så skal jeg hjælpe hende med det hele.
Kathleen vil gerne pjatte og fjolle med tøjet, men det er jo lidt svært når Luna står ved siden af og græder. Det ender som sagt ofte med at begge piger græder højlydt, og jeg bliver super frustreret og kommer til at råbe højt af Kathleen. Hun bliver selvfølgelig endnu mere ked af det, og siger som regel noget i stil med ”Du må ikke råbe af mig, så bliver jeg ked af det”. Og det har hun jo ret i, når gemytterne er faldet lidt til ro, siger jeg gerne noget i stil med ”Du blev ked af det da jeg blev vred hvar?” Hun siger grådkvalt ja, og jeg siger noget om, at hun jo skal have tøj på.
Jeg synes selv, at jeg gør meget for at morgnerne skal blive gode (men det bliver de så ikke rigtigt). Jeg lægger tøj frem om aftenen til næste dag. Vi står op kl. 6, for at have god tid om morgen, vi er som regel ude af døren kl. 7.30. Kathleen for ofte lov til at sove lidt længere, og når hun vågner sidder hun i sofaen og vågner lidt. Luna vågner som regel lidt i 6, og kommer ind i vores seng og bliver ammet lidt.
Luna vil gerne have mad med det samme hun står op, Kathleen vil gerne vågne lidt, inden hun skal spise. Alle får havregryn med mælk til morgenmad. Kathleen har altid gode ideer til hvad vi skal lave, og jeg siger til hende, at jeg f.eks. gerne vil læse en historie, når hun har fået tøj på og børstet tænder, det acceptere hun som oftest også. Alt forløber stille og fredeligt, indtil tøjet skal på, og så er alle sure og kede af det resten af morgnen. De er pivede hvis vi læser en historie, synger eller leger, de er kede af det når de får overtøj på og når de kommer i cykelanhængeren, de er glade når vi når vuggestuen.
Konflikten er størst om morgnen, men opstår også på andre tidspunkter. De er f.eks. ikke særligt glade for at side på skødet samtidig, det går bedre nu, men det er stadig ikke helt godt.
Langt hen af vejen, tænker jeg, at søskendejalousi jo er meget normalt, men jeg tænker tit på, om min depression kan have forværret jalousien. Så får jeg dårlig samvittighed, og det tro jeg forværrer min frustration, og gør det svære for mig at holde hovedet koldt når begge piger er ulykkelige samtidigt.
Så det jeg efterlyser, er gode råd til hvordan, jeg tackler to frustrerede piger, som tydeligvis i visse situationer ønsker hinanden hen hvor pebret gror. Uden at jeg selv bliver så påvirket, at jeg råber op, og selv har lyst til at sætte mig ned og græde med?
Mange hilsner Serafina