Svar: Skilsmissebarn - 4 år
24. september 2008
Alder:
4 år
Kære frustrerede
Tak for dit brev og din tillid til mig. Jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig, men derudover tænker jeg at en børnepsykolog, måske fra kommunens PPR afdeling, måske også kunne hjælpe jer lidt videre... :o)
Jeg synes det er rigtig godt, at du har foreslået at jeres lille dreng er hos sin mor indtil tirsdag, så han ikke oplever flere skift end højst nødvendigt. Det lyder også som om at dette fungerer rigtig godt.
Jeg kan godt forstå at du stiller dig lidt undrene over en ordning hvor han er 2, 3, 4 dage hos sine bedsteforældre, hvis en af jer andre forældre skal noget og man kan naturligvis diskutere det hensigtsmæssige i dette. Hvorom alting er, så har drengen dog været vant til denne ordning altid og i kraft af hans mors psykiske skrøbelighed, så kunne man måske godt forestille sig at bedsteforældrene for ham, har fungeret som primære omsorgspersoner.
Det er essentielt for barnets udvikling at det har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og barnet kan godt have flere primære omsorgspersoner - oftest mor og far.
Men børn har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejemor osv. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er der og man kan hos jer måske godt forestille sig at bedsteforældrene mere høre til den primære end sekundære tilknytning - hvis han som lille har været der rigtig meget. De har en helt naturlig plads i hans liv.
Derudover er der så dig, og så den mand, der nu bor sammen med hans biologiske mor og I vil højst sandsynligt høre til de sekundære tilknytningspersoner. Han bruger jer, når mor eller far mangler, men når mor og far er der, så fravælger han jer. Det kan naturligvis virke rigtig hårdt, men det er her vigtigt at du ikke tager det personligt. Det er ganske givet ikke fordi han ikke holder af dig eller lignende, men han har så mange voksne i sit netværk at han simpelthen er nødt til at vælge.
Det er helt naturligt at han nogle gange har let til tårer og synes verden går ham imod. Det er ganske givet heller ikke altid let at være ham. Han lyder jo også til at være vokset op med at man let kan komme til at gøre voksne kede af det, og er der noget børn ønsker, så er det jo at gøre deres forældre glade og stolte ... Han er måske lidt forsigtig af natur og det bliver så ekstra forstærket fordi han er bange for at gøre noget forkert.
Jeg tænker i den forbindelse at I har en lille dreng, hvor I skal gøre rigtig meget for at styrke hans selvværd. I skal skelne imellem selvtillid og selvværd. Selvtillid handler om det vi kan, det vil sige de ting som vi er gode til, de ting vi præsterer. Hvis man er god til at klatre i træer, spille bold eller andet, så har man selvtillid på disse områder.
Selvværd handler om at man synes man selv har værdi. Det handler om hvem man er og hvordan man forholder sig til sig selv. Børn får højt selvværd af at blive set og anerkendt af deres forældre, af at føle de er værdifulde. Jeres dreng skal have styrket sit selvværd, han skal have at vide, hvorfor han er noget særligt, hvad det er der gør ligepræcis ham til noget ganske særligt for jer, hvorfor lige præcis han har værdi.
En god ting at huske på er, at I skal være følelsesmæssigt til stede, I skal lytte til ham og I skal rose ham, for alt det gode han gør og alt det, der gør ham til noget særligt. Jo stærkere selvværd, jo bedre vil han have det med sig selv og jo bedre vil han kunne tackle de udfordringer livet giver ham:o)
Der findes efterhånden en del litteratur omkring skilsmissefamilier og også omkring hvordan man kan styrke barnets selvværd. Det kunne måske hjælpe dig at læse nogle af disse.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, pas godt på hinanden alle sammen og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske