Svar: Problem med skemad
23. september 2008
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Nu hvor din datter er 7 måneder gammel, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne skære hendes indtag af mælk ned og kun tilbyde hende flaske 4 gange dagligt - mellem 150-200ml i hver.
Derudover vil det være rigtig fint, hvis du kunne forsøge at tilbyde din datter lidt brødskorper, agurkestænger, blød frugt og lignende i hånden og evt. starte med dette,så hun er opmærksom på at hun skal spise og gøres klar, hvorefter du så følger med lidt grød eller mos.
En plan for dagen ser nu således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske med mme, sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Grød, vælg det hun kan lide havregrød, øllebrød, flerkornsgrød. Det er helt fint at købe de industrielle produkter, hvis hun bedst kan lide dem. Vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (gerne sveskemos til maven, men prøv også at variere det så hun får lidt forskelligt). Frisk frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, stykker af blomme, fersken,kiwi, melon eller lignende blød frugt, som hun selv kan sidde og sutte på. Vand af kop
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden og start som sagt gerne med netop at tilbyde hende lidt at sidde med selv imens du gør mosen klar. Du kan lave mos selv, bruge rester fra aftensmaden og du må også meget gerne købe mos fra glas. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme ca 13-13.30
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen, vand af kop.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ris med lidt sovs, en kartoffelbåd, lidt kogte broccoli eller blomkålshovedet at gnaske i, indmaden af en frikadelle moset ned i grøntsagsmosen, sovs af forskellig slags. Igen må du også gerne bruge mos fra glas som supplement til jeres eget mad. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske kl. ca 19.30
Sen aften 23-24: Evt. flaske, vil hun ikke have den er det okay, så må det være sådan. Man kan så overveje om hun om eftermiddagen skal bibeholde sin flaske fremfor grød og kun få frugtmos og flaske, så hun på den måde får lidt ekstra mælk.
Som du kan se er der skruet gevaldigt ned for flaskerne her og jeg tænker at det alt andet lige må hjælpe på din datters lyst til skemad. Derudover anbefaler jeg som sagt at du starter med at tilbyde hende lidt at sidde med selv, så hun får fornemmelsen af at nu skal hun spise:o)
Fortsat held og lykke, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske