Svar: Meget aktiv / pjevset
5. april 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Kristine
Som du beskriver din datter er der ingen tvivl om at hun er meget følsom og nogle børn er jo langt mere sensitive end andre. Det vil naturligvis ændre sig i takt med at hun blive ældre, hun er jo ikke så gammel endnu, men hun vil nok altid være en pige, der har brug for meget tryghed og nærhed, og det skal I naturligvis give hende.
Mange børn har svært ved at lukke lyde ude. Det vil sige at de hører alt. Som voksne har vi en evne til at høre noget og lukke andet ude. F.eks. hvis vi går derhjemme og radioen er tændt, så hurer vi kun brugstykker,- en sang vi synger med på, noget interessant i radioavisen osv, men det mellemliggende hører vi ikke. Den evne har din datter ikke,- hun hører alt og det er med til at gøre hende urolig.
Det kan derfor være en god idé at du derhjemme finder en balance imellem at hun hører, oplever en masse og derigennem får stimuli, men også at der nogle gange er fuldstændig ro.
Det er helt normalt at små børn reagerer med gråd i større forsamlinger, simpelthen fordi de har svært ved at kapere alle de stimuli der er.
Med hensyn til mormor, så er Anne jo så lille at hun ikke har behov for andet end mor. Du er hendes faste og trygge base. Hvis I gerne vil have at mormor skal kunne passe Anne en gang imellem, så er det vigtigt at I er så meget sammen med mormor som muligt og at din mor ser, hvordan du gør, så hun kan gøre tingene på samme måde som Anne er vant til. Lad også Anne sidde hos dig, imens mormor snakker og pludrer med hende og prøv at være fælles om skiftning osv.
Jo mere rolig og afslappet du er, jo mere vil det også smitte af på din datter. Hvis hun mærker at du tager det helt roligt, så vil hun også have nemmere ved at føle sig tryg. Især når hun er så sensitiv som hun er, vil hun helt klart fornemme, hvis du føler dig den mindste smule usikker. Hvis du f.eks. tænker 'bare det nu går, bare hun nu ikke begynder at græde' osv så vil hun fornemme det. Hun spejler sig i dig, så du skal tage det roligt:o)
Med hensyn til at sove selv, så lyder det som om at hun om dagen ikke har de store problemer, men om natten har brug for at have dig tæt. Da hun stadig væk kun er tre måneder, så synes jeg at det er vigtigt at du giver hende den tryghed og nærhed som hun beder om. Ved at hun føler sig forstået og lyttet til, danner hun automatis en tillid til at blive forstået, hvilket vil gavne jer i alle årene frem.
Umiddelbart synes jeg ikke at du skal putte hende i lifte, da den efterhånden må være ved at være for lille. Hvis hun sover i liften om dagen og dette fungerer kan du dog godt bruge den i en overgang. Du kan evt. stilli liften i tremmesengen, så hun får de tætte sider omkring sig og vænnner sig til at sove i sengen og så tage hende ud af liften i løbet af den næste måneds tid, når hun er blevet for stor til den.
At blive vugget er utroligt dejligt for et lille barn og det er også med til at styrke barnet balance, så at vugge sit barn er ikke nogen dårlig idé. Men du har fuldstændig ret i at de kære børn jo nogle gange bliver så tunge, at det nærmest er umuligt at gå rundt med dem på armene. Prøv derfor, når I putter Anne, at vugge hende lidt ved at holde hende på hoften. Prøv også at indføre en anden måde at falde til ro på. At blive strøget over håret, at holde i hånd osv. I kan med den alder hun har godt så småt begynde at beslute jer for, hvordan I gerne vil have hende til at sove og så indføre et lidt 'fastere' putteritual'. At blive vugget er det ritual hun kender til, fra hun var spæd, så I skal indføre noget nyt, så det også bliver lige så genkendeligt og dermed trygt for hende.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske