Brev:
Meget aktiv / pjevset
5. april 2004
Alder:
3 mdr.
Meget aktiv / pjevset
Vores datter på 3 måneder er ret pjevset - i hvert fald i forhold til de jævnaldrende babyer jeg kender.
I min mødregruppe kan børnene godt sidde/ligge hos deres mor - stille og roligt og være glad og pludre. Anne vil derimod følge med i alt. Hvis jeg vender hende om med ansigtet mod mig blir hun gal.
Hun er meget aktiv og udadvendt - og også langt fremme i sin udvikling (griber ud efter ting, får fat i dem, pludrer etc).
Imidlertid begynder jeg at føle, at vi ikke rigtig kan tage nogle steder. Jeg har f.eks. flere gange oplevet, at vi har været på besøg, og selvom det har været stille og fredeligt har hun skreget efter at have været vågen i kun 15 minutter. Det føles som om hun blir "overbelastet" i løbet af ingen tid (også selvom alle - efter min "pålæggelse" har ladet som om hun ikke er der og hun er hos mig). En gang har jeg forsøgt at tage hende med på cafe - men endte med at måtte gå, da Anne blev helt hysterisk. Hvis jeg har haft hende ude og det er gået nogenlunde blir hun meget pjevset om aftenen istedet.
Kan jeg på nogen måde vænne hende mere til at være ude? Det er så slemt, at hendes mormor ikke ønsker at passe hende endnu.
Mit andet spørgsmål er vedr. sovevaner. Vi plejer at vugge hende i søvn, men da hun jo efterhånden vejer godt til er det ved at være ret belastende. Vi har prøvet blot at lægge os ned ved siden af hende, men hun blir ofte utrolig ked af det og skriger - indtil vi vugger hende i søvn. Om natten sover jeg ved siden af hende, og det er som hun har meget brug for kontakt. Nu "møver" hun sig over til mig, hvis jeg kommer til at lægge mig lidt væk fra hende. Jeg vågner altid ved at hun ligger helt op ad mig, og nærmest holder fast i mig.
Skal vi bare acceptere, at hun altså er ret pjevset (men også meget aktiv og udadvendt) og vente med at lade hende sove alene? (Om dagen har hun altid sovet alene). Eller kan en lift afhjælpe det, så hun føler sig mere tryg? Og hvordan kan vi på en god måde komme ud af vanen med at hun skal vugges i søvn?
På forhånd mange tak - og tak for en super god brevkasse!
Mange hilsner
Kristine