Svar: Vil ikke rigtigt spise vores mad
23. september 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Lula
Tillykke med 1 års fødselsdagen :o) Det lyder som en rigtig god idé at skære amningen om morgenen væk, så din datter nu starter dagen med grød. Amningen inden sengetid, kan du så beholde ligeså længe I begge synes det er rart.
Det er helt fint at du har tilbudt din datter mad fra glas. De produkter man køber er ernæringsmæssigt fint sammensat og du sikrer på den måde din datter de vitaminer, mineraler, protein osv. som hun har behov for. Samtidig får børn på den måde ofte grøntsager, fisk og lignende, som de måske ellers ikke ville spise særlig meget af.
For at få hende mere over på familiemaden er vejen dog det du allerede gør. Bruger lidt af din egen mad, blander det med 'glasmaden', så hun netop får ekstra grøntsagsstykker, kødstykker, den hjemmelavede kartoffelmos, de hjemmekogte pastaskruer osv. sammen med. På den måde vil du stille og roligt kunne tilbyde hende mere og mere af din mad og mindre af den købte.
Derudover er det også rigtig vigtigt at du giver hende madro. Prøver at lade hende spise selv og da hun er glad for rugbrød, så er det en rigtig god idé, hvis du kunne give hende bare 1/4-1/2 skive rugbrød sammen med den varmemad om aftenen. Når hun starter med at spise rugbrøddet som hun godt kan lide, kender og føler sig tryg ved, så vil der ofte også stille og roligt blive smagt på lidt af det andet, som ligger på tallerkenen.
Det er også rigtig fint at du fortsat moser hendes kartofler med lidt sovs eller lignende og hjælper hende med at få dette og hun så ved siden af selv spiser sin frikadelle, eller hvad det nu kan være. Hun kan spise med fingrene eller med gaffel.
Jeg håber mine tanker giver lidt ro og hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske